Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Kifid 2017 (deel logo)

Een verzekeraar mag een aanvraag voor een schadeverzekering niet weigeren enkel en alleen op grond van het schadeverleden in het Centraal Informatie Systeem (CIS). Dit blijkt uit de niet-bindende uitspraak GC 2020-183 van de Geschillencommissie Kifid die een klacht behandelde van een consument tegen Promovendum, onderdeel van het Centraal Administratiekantoor Dordrecht. Promovendum moet de consument 500 euro schade vergoeden.

Een autobezitter vraagt een nieuwe autoverzekering aan bij Promovendum, aanbieder van verzekeringen. In het aanvraagformulier wordt niet gevraagd naar het schadeverleden. Wanneer Promovendum vervolgens in de CIS databank meerdere schademeldingen ziet op het adres van de consument, stelt zij aanvullende vragen. Wat was de oorzaak van de meldingen? Was er sprake van eigen schuld? Binnen een dag stuurt de consument een toelichting; van eigen schuld was volgens hem geen sprake. Toch weigert Promovendum deze verzekeringsaanvraag vanwege het schadeverleden van de consument. Dit zou niet passen binnen het acceptatiebeleid van de verzekeringsaanbieder. De consument legt zich daar niet bij neer en beklaagt zich bij Kifid.

De Geschillencommissie wijst op het Gebruikersprotocol CIS, waar verzekeraars en volmachtkantoren zich aan moeten houden. Hierin is duidelijk vermeld dat ‘de CIS databank niet mag worden gebruikt om te bekijken of het schadeverleden van betrokkene op zichzelf reden is om hem de gevraagde verzekering te weigeren. De informatie die CIS beheert, is bedoeld om te controleren of betrokkene naar waarheid heeft verklaard over zijn schade- of verzekeringsverleden’.  

Bij het aanvragen van de verzekering is de consument niet gevraagd naar zijn schadeverleden. Het is aannemelijk dat de verzekeringsaanvraag was geaccepteerd, als Promovendum geen kennis had kunnen nemen van de schademeldingen in de CIS databank. De verzekeringsaanbieder heeft geen andere bezwaren of redenen gegeven voor afwijzing. Uit de gang van zaken in deze klachtzaak blijkt dat de aanvraag enkel en alleen is afgewezen vanwege de schademeldingen in de CIS databank. Dit is in strijd met het Gebruikersprotocol, concludeert de Geschillencommissie. De verzekeringsaanbieder maakt op die manier misbruik van haar contracteer- en beleidsvrijheid. Promovendum moet aan de consument 500 euro schade vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...