Kifid: schademelding in CIS-databank geen reden voor weigering

Kifid 2017 (deel logo)

Een verzekeraar mag een aanvraag voor een schadeverzekering niet weigeren enkel en alleen op grond van het schadeverleden in het Centraal Informatie Systeem (CIS). Dit blijkt uit de niet-bindende uitspraak GC 2020-183 van de Geschillencommissie Kifid die een klacht behandelde van een consument tegen Promovendum, onderdeel van het Centraal Administratiekantoor Dordrecht. Promovendum moet de consument 500 euro schade vergoeden.

Een autobezitter vraagt een nieuwe autoverzekering aan bij Promovendum, aanbieder van verzekeringen. In het aanvraagformulier wordt niet gevraagd naar het schadeverleden. Wanneer Promovendum vervolgens in de CIS databank meerdere schademeldingen ziet op het adres van de consument, stelt zij aanvullende vragen. Wat was de oorzaak van de meldingen? Was er sprake van eigen schuld? Binnen een dag stuurt de consument een toelichting; van eigen schuld was volgens hem geen sprake. Toch weigert Promovendum deze verzekeringsaanvraag vanwege het schadeverleden van de consument. Dit zou niet passen binnen het acceptatiebeleid van de verzekeringsaanbieder. De consument legt zich daar niet bij neer en beklaagt zich bij Kifid.

De Geschillencommissie wijst op het Gebruikersprotocol CIS, waar verzekeraars en volmachtkantoren zich aan moeten houden. Hierin is duidelijk vermeld dat ‘de CIS databank niet mag worden gebruikt om te bekijken of het schadeverleden van betrokkene op zichzelf reden is om hem de gevraagde verzekering te weigeren. De informatie die CIS beheert, is bedoeld om te controleren of betrokkene naar waarheid heeft verklaard over zijn schade- of verzekeringsverleden’.  

Bij het aanvragen van de verzekering is de consument niet gevraagd naar zijn schadeverleden. Het is aannemelijk dat de verzekeringsaanvraag was geaccepteerd, als Promovendum geen kennis had kunnen nemen van de schademeldingen in de CIS databank. De verzekeringsaanbieder heeft geen andere bezwaren of redenen gegeven voor afwijzing. Uit de gang van zaken in deze klachtzaak blijkt dat de aanvraag enkel en alleen is afgewezen vanwege de schademeldingen in de CIS databank. Dit is in strijd met het Gebruikersprotocol, concludeert de Geschillencommissie. De verzekeringsaanbieder maakt op die manier misbruik van haar contracteer- en beleidsvrijheid. Promovendum moet aan de consument 500 euro schade vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

AFM-boete van 2,5 miljoen euro voor  CAK Dordrecht (Promovendum en Besured)

AFM-boete van 2,5 miljoen euro voor CAK Dordrecht (Promovendum en Besured)

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 2.500.000 euro opgelegd aan Centraal Administratiekantoor Dordrecht. Dit omdat CAK Dordrecht en haar dochterondernemingen...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...