Kifid wijst vordering af ondanks schending zorgplicht door adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

Consumenten menen dat hun overlijdensrisicoverzekeringen na de omzetting van hun hypotheek overbodig waren geworden. Zij verwijten hun adviseur (Rabobank) dat hij hen daar niet op heeft gewezen en vorderen de na de omzetting betaalde premie terug. De Commissie oordeelt dat "Adviseur tekort is geschoten in zijn zorgplicht door Consumenten niet te informeren over de standaard overlijdensrisicodekking van 110 procent van het opgebouwde kapitaal binnen de nieuwe hypotheekvorm. De vordering van Consumenten wordt niettemin afgewezen bij gebrek aan causaal verband tussen deze zorgplichtschending en het doorlopen van de overlijdensrisicoverzekeringen". (Uitspraak GC 2019-1097)

De Commissie: "De standaard overlijdensrisicodekking binnen de SpaarZeker Verzekering (SZV) bedroeg 110 procent van het opgebouwde kapitaal betaalbaar bij overlijden van één van de verzekerden voor 1 maart 2020 onder gelijktijdige beëindiging van de verzekering. Bij overlijden van beide verzekerden voor 1 maart 2020 zou er onder de SVZ dus éénmaal 110 procent van het opgebouwde spaartegoed worden uitgekeerd. De standaard overlijdensrisicodekking onder de SVZ was daarmee aanzienlijk lager was dan de dekking onder de oude overlijdensrisicoverzekeringen. Zo was er op het moment van de omzetting nog geen kapitaal opgebouwd. Bij overlijden van beide verzekerden op dat moment zou de SZV niets zou uitkeren, terwijl de oude overlijdensrisicoverzekeringen in totaal 45.378,02 euro zouden uitkeren. Een dekking van dergelijke omvang zou onder de SVZ ook niet zijn bereikt op het moment dat de oude overlijdensrisicoverzekeringen op 1 januari 2019 werden beëindigd. Tegen deze achtergond is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende vast komen te staan dat Consumenten de oude overlijdensrisicoverzekeringen eerder zouden hebben beëindigd wanneer zij door Adviseur bij de omzetting van de hypotheek waren gewezen op de standaard overlijdensrisicodekking binnen de SZV."

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...