Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

Hamburger via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0228) De VvE klaagt erover dat de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering één kostenmaximum ter beschikking stelt voor in totaal vijf procedures. De Geschillencommissie is van oordeel dat er in dit geval meerdere samenhangende gebeurtenissen zijn die voor de geschillen en in het verlengde daarvan voor de gerechtelijke procedures hebben gezorgd. Daarnaast heeft één gebeurtenis voor meerdere geschillen en gerechtelijke procedures gezorgd. De uitvoerder past daarom terecht één kostenmaximum toe. De commissie wijst de vordering van de VvE af.

Naar het oordeel van de commissie “moet worden aangenomen dat de komst van het fastfoodrestaurant in het gebouw de gebeurtenis is die heeft geleid tot de vijf geschillen van de VvE met de eigenaar en de exploitant. Om de komst van het fastfoodrestaurant te verhinderen heeft de VvE besluiten genomen. Omdat de eigenaar het daarmee niet eens was, is hij drie verzoekschriftprocedures tegen de VvE gestart om die besluiten nietig te verklaren dan wel te vernietigen en te vervangen. De geschillen tussen de eigenaar en de VvE hingen dus samen met de komst van het fastfoodrestaurant. Hetzelfde geldt voor de bezwaarschriften van de VvE tegen de omgevings- en exploitatievergunning. Die bezwaren zijn bedoeld om de komst van het fastfoodrestaurant tegen te gaan. De commissie is met inachtneming van dit alles van oordeel dat er wel degelijk sprake is van één gebeurtenis, de komst van het fastfoodrestaurant, die heeft gezorgd voor de vijf geschillen (en de daarmee samenhangende procedures). Dit betekent dat de uitvoerder slechts verplicht was één kostenmaximum (10.000 euro, red.) ter beschikking te stellen voor de vijf geschillen.”

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...