Kozijnen duur betaald…

Kozijn raam via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2020-1021) Consument heeft bij Arenda een krediet van 70.000 euro afgesloten dat voor de helft gebruikt is om kozijnen aan te schaffen en dat voor de andere helft aangewend is als koopsomstorting op een Koopsom Vliegwiel (effectenlease)-overeenkomst die consument met Aegon was aangegaan. In deze klachtprocedure heeft consument aangevoerd dat Arenda willens en wetens de illegaal tot stand gekomen effectenlease-leenconstructie heeft gefaciliteerd. De Commissie ziet echter niet in waarom de samenhang tussen de kredietovereenkomst (met Arenda) en de Koopsom Vliegwiel-overeenkomst (met Aegon) illegaal zou zijn. De vordering wordt daarom afgewezen.

In oktober 2000 was consument benaderd door een leverancier van kozijnen. Deze bood (huis aan huis) nieuwe kozijnen aan, geleased bij Arenda inclusief aflossing in vijf jaar via een Koopsom Vliegwiel bij Aegon. Na vijf jaar kwam de consument echter bedrogen uit, aangezien de Koopsom Vliegwiel-overeenkomst met een restschuld van 16.887,97 euro eindigde.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Anton Weenink - Vereniging Consument & Geldzaken 19 januari 2021

Klager is vermoedelijk op eigen houtje de KIFID klachtprocedure begonnen. Gezien de hoogte van zijn schade had hij er beter aangedaan zich vooraf door een deskundig juridisch adviseur te laten adviseren. Alleen maar stellen dat iets ''illegaal'', daar kom je meestal niet ver mee. Een schrale troost. Hij klaagde tegen Arenda, die klacht werd afgewezen en is bindend. Maar klager kan nog steeds proberen een zaak te starten tegen AEGON op basis van effectenlease-uitspraak van de Hoge Raad van 2 september 2016. Het adviseren door een Wte-onbevoegde tussenpersoon, maakt de effectenlease bank volledig aansprakelijk.

Meer over
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...