Laat productdenken los en pak je rol als regisseur

Fred de Jong 2018

Het intermediair denkt doorgaans nog te veel in producten, terwijl een glansrol als financieel regisseur lonkt, zo stelt Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong) in vakblad VVP6, dat dinsdag verschijnt.  De klant is er in elk geval klaar voor. Die heeft namelijk behoefte aan een financieel kompas en verkiest daarbij zijn adviseur ver boven banken en verzekeraars, zo blijkt uit consumentenonderzoek dat De Jong in het voorjaar verrichtte. 

Consumenten kunnen voor het sec aanschaffen van producten bij banken en verzekeraars terecht, daar is het verdienmodel van deze organisaties immers op ingericht. Maar de behoefte van de consument gaat meestal verder dan alleen het willen afsluiten van een product, schrijft De Jong. ‘De consument wil soms gerustgesteld worden, soms geactiveerd worden en soms meer inzicht hebben als het gaat om financiële vraagstukken’. En daar komt de bijzondere positie van het intermediair, door consumenten gemiddeld beloond met een 7,1, in beeld. ‘Zorg dus dat je als zelfstandig financieel adviseur daartoe ingericht bent, ontwikkel een verdienmodel daarvoor en ga vooral meer contact leggen met je klanten’.

Informatie vergaren
Een voorwaarde voor de regierol is dat de adviseur meer tijd steekt in het vergaren van relevante klantinformatie. Uit het onderzoek van De Jong naar klantgerichtheid van het intermediair komt naar voren, dat kantoren die kans nu laten liggen. De Jong: ‘Een groot deel heeft geen informatie vastgelegd over belangrijke financiële kengetallen van consumenten, zoals de arbeidssituatie, pensioenvoorzieningen en belastingaangifte. Laat staan dat adviseurs inzicht hebben in de totale financiële positie van hun huishoudens’.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rien Eyzenga / AS Support - AS Support BV 8 oktober 2018

Fred wordt op zijn wenken bediend. Want op dit moment legt AS Support de laatste hand aan de nieuwe module 'Risicoscan'. Een nieuwe faciliteit waarmee de adviseur een perfect overzicht krijgt van de omstandigheden die bij zijn klant de basis waren voor de daar afgesloten financiële producten. Verzekeringen, hypotheken en pensioen, alles komt aan bod. En tijdens het 'scannen' worden ook direct de hiaten in de bestaande polissen inzichtelijk. Door de totaal-inventarisatie komen ook producten aan bod die niet via de adviseur werden afgesloten, wat natuurlijk zijn eigen commerciële mogelijkheden oplevert. Ook het introduceren van (gedeeltelijke) abonnementen wordt zo een stuk eenvoudiger. Want het doel is hiaten op te sporen. En dat doet de module op een erg overtuigende manier. Daarom zijn ook de inboedelwaardemeter en de herbouwwaardemeter geïntegreerd. Op het terrein van overlijdensdekking is een nieuwe rekentool toegevoegd, die nauwkeurig vaststelt in hoeverre er aanvullende overlijdensrisicoverzekeringen en/of uitvaartverzekeringen gewenst zijn. Nadat de adviseur met zijn klant de scanner eenmaal van gegevens heeft voorzien, kan hij daarna grotendeels volstaan met eenmaal per jaar zijn klant te vragen de risicoscanner even door te lopen om aan te geven waar wijzigingen doorgevoerd moeten worden. Van de wijzigingen levert de scanner een keurig overzicht af in PDF via de e-mailbox van de adviseur, die daarmee een perfect overzicht krijgt van de producten die aangepast moeten worden. En daarmee kan de adviseur straks inderdaad de glansrol gaan vervullen waar Fred het over heeft.

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie 1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende...

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie...

Haaks op de mores

Haaks op de mores

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klant moet directiekamer in

Klant moet directiekamer in

‘Het zou zoveel makkelijker zijn zonder klanten’, verzuchtte een medewerker van een bank onlangs in een workshop over een legendarische klantbeleving....

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Inleven in veranderende rol adviseur

Inleven in veranderende rol adviseur

“Het maakt ons niet uit hoe de adviseur zich organiseert of hoe hij wenst te werken”, stelt Armand Baas Becking, Directeur Intermediair van Coöperatie...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Vijf vragen aan Sijtze Faber

Vijf vragen aan Sijtze Faber

  1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Niet simpel de klant als persoon centraal stellen maar dat wat er werkelijk toe doet. Het klantbelang, daar gaat...

Uitkomsten trendonderzoek intermediair op event Klantgerichtheid

Uitkomsten trendonderzoek intermediair op event Klantgerichtheid

"Het trendonderzoek laat onomwonden zien dat klantgerichtheid kansen biedt", aldus onderzoeker Fred de Jong! Hij presenteert de uitkomsten van het trendonderzoek...