Lek in polisvoorwaarden…

Leiding via Pixabay

Als Interpolis een beperkte dekking bij schade door een lekke leiding tot uitdrukking had willen brengen, had de verzekeraar (duidelijke) beperkende voorwaarden moeten formuleren. Aldus Kifid in uitspraak GC 2019-853.

De Geschillencommissie: “Uit de formulering van artikel 7 blijkt niet duidelijk dat de bedoeling van Verzekeraar is om alleen dekking te bieden als door de lekke leiding direct schade aan de woning is veroorzaakt. De enkele aanduiding met ‘aan’ en ‘door’ maakt dit in ieder geval niet voldoende duidelijk. Gelet op het voorgaande zijn over de dekking bij schade door een lekke leiding in artikel 7 van de Verzekeringsvoorwaarden twee lezingen mogelijk. Op grond van artikel 6:238 lid 2 BW prevaleert dan de meest gunstigste uitleg voor Consument.

"Interpolis stelt zich nog op het standpunt dat sprake is van een eigen gebrek in de zin van artikel 8 van de Verzekeringsvoorwaarden. De Commissie is van oordeel dat dit niet kan leiden tot afwijzing van de vordering van Consument, omdat op grond van artikel 7 van de Verzekeringsvoorwaarden dekking bestaat. Aan de bestaande dekking kan artikel 8 van de Verzekeringsvoorwaarden geen afbreuk doen. De Commissie leidt dit af uit de bewoordingen ‘nog meer’ in dit artikel (‘Wanneer is schade aan de woning nog meer verzekerd?’)."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...