Nog geen eindoordeel Kifid in kwestie hoge rentetarieven Interbank-kredieten

Kifid 2017 (deel logo)

De Commissie van Beroep van Kifid geeft betrokken consument en Interbank de gelegenheid om zich over recente rechtspraak uit te laten. Daarna zal de Commissie tot een eindoordeel komen, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde tussenuitspraak.

De Commissie: "Recente uitspraken van de Hoge Raad en van het hof Arnhem-Leeuwarden kunnen van betekenis zijn voor de beroepsprocedure over doorlopend krediet bij Kifid. Het betreft drie arresten, waarin het gaat over bedingen die de bank het recht geven om het rentetarief bij een hypotheek met Euribor en een doorlopend krediet te wijzigen. Dit raakt aan dezelfde problematiek als in de beroepsprocedure bij Kifid. Het oordeel van de Commissie van Beroep van Kifid in deze klachtzaak zal richtinggevend zijn voor oordelen in soortgelijke zaken. Daarom is het van belang om nu na te gaan wat de betekenis van de recente rechtspraak is voor het oordeel in deze beroepsprocedure."

In het arrest van de Hoge Raad gaat het onder meer over een beding waardoor de bank de renteopslag van een hypotheek met Euribor mag wijzigen. En in dat kader de vraag of het beding in de gegeven omstandigheden het evenwicht tussen de rechten van de bank en de rechten van de consument aanzienlijk en ongerechtvaardigd verstoort, of niet. In de twee aangehaalde uitspraken van het hof ging het om een beding waardoor de bank de (variabele) rente op een doorlopend krediet mag wijzigen. In die zaken oordeelt het hof dat dit beding onvoldoende transparant was en dat dit het evenwicht tussen partijen verstoort. Hoewel de consument het krediet bij rentewijziging kon aflossen, was dit niet voldoende om het evenwicht te herstellen, concludeerde het hof.

Geldbelangen vreest voor draai Kifid in Interbankzaak

De Stichting Geldbelangen, die opkomt voor Interbank-klanten, is bang dat "Kifid eigengereid een draai gaat maken ten gunste van de bank in het nadeel van de consument. Kifid lijkt er nu anders over te gaan denken gezien een recente visie van de Hoge Raad in een volgens Kifid vergelijkbaar geval. Dat zou niet terecht zijn. Niemand heeft om deze ‘move’ gevraagd, zelfs de bank niet. De visie van de Hoge Raad staat ook nog niet eens vast. En het product waar de Hoge Raad over oordeelde is volstrekt anders dan waar wij het over hebben. Dus Kifid moet gewoon blijven bij de beslissing die het in januari nam”.

Geldbelangen is ook "bang dat de bank een blik juristen open gaat trekken om in te gaan op de vraag van de Commissie van Beroep. Kifid zegt een gelijk speelveld tussen financieel dienstverlener en consument te willen faciliteren. Nou, als het gaat zoals wij vrezen dan staat de consument niet met
10-0 maar met 100-0 achter”.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...