“Onderhoud financieren via het product”
“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie.
Wiertsema: “Het wordt breed onderkend dat een gebrek aan onderhoud op financiële producten (of beter: de persoonlijke financiële situatie) de consument schade berokkent. Ik juich het dan ook toe dat de AFM onlangs heeft aangekondigd in gesprek te willen gaan met financiële ondernemingen om te kijken hoe zij klanten ook na het afsluiten van een product of dienst kunnen blijven ondersteunen. Daarnaast willen ze de dialoog aangaan met de sector om te onderzoeken hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden om periodiek aandacht te geven aan het onderhoud van hun financiële situatie. Dat zijn stuk voor stuk goede initiatieven, maar ze gaan voorbij aan de vraag hoe dat onderhoud te financieren als een consument er niet vooraf apart voor wil betalen. Terwijl daar nu juist het pijnpunt zit.
“Ik vraag me daarom af of deze exercities wel de gewenste zoden aan de dijk zullen zetten. Gaan deze het tij nu echt keren? Ik vraag het me – oprecht – af.
“Het lijkt alsof we de oplossing – uit angst voor het verleden? – niet willen zien. En dat is eigenlijk best wel vreemd. Want dat aanbieders het onderhoud financieren vanuit het product staan we wel toe. Maar mogelijk maken dat een onafhankelijk adviseur – die de hele financiële situatie van zijn klant in ogenschouw neemt – het onderhoud financiert vanuit het product was tot nog toe kennelijk een brug te ver.”
Reactie toevoegen
Reacties
Tim Hamoen - Releva BV 9 februari 2022
Wat slaat Enno Wiertsma hier de spijker op de kop. Consequent aandacht kost geld. Denk aan het abonnement op de CV installatie. Regelmatig onderhoud voorkomt grote problemen. En is er een probleem, dan wordt het tegen gereduceerde kosten opgelost...
Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...
De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...
Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...
Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...
Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB
Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...
Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...
Omdenken centraal op lustrumevent Adfiz
Berthold Gunster, grondlegger van Omdenken, is de keynote spreker op het Adfiz-lustrumevent dat op 13 juni 2024 plaatsvindt in theater Flint in Amersfoort. Gunster...
Adfiz in Q&A actieve provisietransparantie: term provisie niet verplicht
Adfiz heeft een Q&A actieve provisietransparantie gepubliceerd. Een van de vragen waar het document op ingaat, is of het verplicht is de term provisie te gebruiken....
Adfiz hekelt ingreep CZ bij provisie
Adfiz vindt het ongehoord dat CZ zich “zo ingrijpend bemoeit met de adviespraktijk van onafhankelijke financieel adviseurs dat in detail wordt voorgeschreven...
Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseur op fouten in berichten te melden
Adfiz, Aplaza en SIVI roepen adviseurs op om melding te maken van fouten in berichten. Op die manier kan de verwerking van berichten in de administratie van adviseurs...