Opdracht duidelijk afbakenen

Document gesprek kantoor via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0318) Van een duidelijk afgebakende opdracht, zoals de adviseur het noemt, is naar het oordeel van de Geschillencommissie geen sprake, nu er bij de consumenten dusdanig veel onduidelijkheid is ontstaan dat zij niet of onvoldoende in staat zijn gesteld een goed geïnformeerde en verantwoorde keuze te maken dan wel zelfstandig een beslissing te nemen. De commissie oordeelt daarom dat de adviseur (Hypotheek Visie Centrale) niet geheel heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk adviseur mag worden verwacht.

De commissie merkt op dat “in de documentatie van de adviseur steeds wordt gesproken over ‘adviestraject’, ‘advies- en bemiddelingswerkzaamheden’ en ‘advies’. Bovendien is een adviesrapport opgemaakt. Op basis van de door partijen verstrekte documenten en de verklaringen, stelt de commissie vast dat de consumenten oprecht in de (wellicht onterechte) veronderstelling waren dat sprake was van advies en niet slechts van ‘een omzetting’. Hoewel een aflossingsvrije hypotheek niet hoeft te kwalificeren als een complex product, kan een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een polis dat wel zijn. Het had op zijn minst voor de hand gelegen dat de adviseur de consumenten wees op het feit dat er niets wijzigde aan de rentevastperiode of de rente en dat – indien de consumenten dat wel wensten – zij dat door middel van een apart adviestraject (een ‘volledig’ advies) wel zouden kunnen bewerkstelligen of in ieder geval de mogelijkheden daartoe zouden kunnen onderzoeken.”

De commissie bepaalt dat de adviseur dient te matigen van 500 naar 250 euro. De commissie neemt hier mee dat “500 euro voor een adviestraject niet marktconform is en dat bovendien in het document ‘Integraal Hypotheek Advies’ is opgenomen dat de kosten voor de omzetting 500 euro bedragen”.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...