Opzegging klassiekerverzekering door Europeesche onrechtmatig

Alfa Romeo Spider via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0150) De Europeesche moet van Kifid de klassiekerverzekering herstellen die zij had opgezegd, omdat de verzekeringnemer zich zou hebben bezondigd aan fraude bij een bootpolis van de recreatieverzekeraar. De Geschillencommissie: “Tussen partijen staat niet ter discussie dat de verzekeraar bij het opzeggen van de autoverzekering per 15 juni 2018 niet de in artikel 3.9 van de voorwaarden opgenomen opzegtermijn in acht heeft genomen. Er is dus sprake van een onregelmatige opzegging. Het aanbod van de verzekeraar aan de consument om de autoverzekering opnieuw te accepteren voor de duur van maximaal één jaar, herstelt deze onregelmatige opzegging niet. De consument was ook niet verplicht om dit aanbod van de verzekeraar te aanvaarden. De commissie stelt dan ook vast dat de autoverzekering nooit rechtsgeldig is opgezegd. De vraag of de autoverzekering wel/niet op juiste gronden is opgezegd, kan bij deze stand van zaken onbeantwoord blijven.”

Niet met terugwerkende kracht premies verschuldigd

De verzekeraar voerde aan dat, als de autoverzekering met terugwerkende kracht herleeft, de consument ook met terugwerkende kracht de premies zal moeten voldoen, hetgeen niet in zijn belang is. De commissie meent: “Naar de consument onbetwist heeft gesteld, heeft hij de auto na de beëindiging gestald en is de auto niet in het verkeer geweest. De consument heeft dus niet of nauwelijks risico gelopen met de auto. De terloopse stelling van de verzekeraar dat de consument wel een (beperkt) cascorisico heeft gelopen, wordt verworpen, nu deze stelling niet verder is onderbouwd, terwijl dat, juist gelet op de stalling van de auto, wel had gemoeten. Dit betekent dat ervan uitgegaan moet worden dat geen van beide partijen, dus noch de verzekeraar, noch de consument, het aanvankelijk wel verzekerde risico heeft gelopen na de beëindiging van de autoverzekering. Bij deze stand van zaken is de consument, in de geest van artikel 7:938 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, niet met terugwerkende kracht premies verschuldigd.”

De consument sloot per 14 september 2009 bij de verzekeraar een klassiekerverzekering af voor zijn Alfa Romeo Spider.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...