OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

Euro's via Pixabay 2018

De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de aanbieder waar de hypotheek is afgesloten. Ze gaan de hypotheek omzetten, oversluiten, deels aflossen, etcetera. Wij maken ons hier grote zorgen over. De eerste problemen zijn al ontstaan waarbij de klant aflost op het verkeerde leningdeel, over de fiscale bandbreedte heengaat, enzovoort. Adviseurs mogen het dan vaak weer oplossen. 

"Het is belangrijk dat de klant voor nazorg naar zijn adviseur gaat, die kent het onderliggende advies en zijn persoonlijke situatie. Maar nu kan een aanbieder de nazorg ‘gratis’ via het product bieden, terwijl de onafhankelijke adviseur daar een prijs voor in rekening moet brengen. Er is dus geen level playing field. Daarbij levert het allerlei onduidelijkheden en grijze gebieden op. Is het de klant duidelijk of hij wel of niet geadviseerd wordt en waarom hoeft er - afhankelijk van de situatie - dan geen kennis en ervaringstoets of een klantprofiel ingevuld te worden? Wie heeft de zorgplicht? Zo kan ik nog wel even doorgaan", schrijft OvFD-directeur Colinda Rosenbrand.

 

 

Reactie toevoegen

 
Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

OvFD: AFM zaait onnodige paniek

OvFD: AFM zaait onnodige paniek

De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) herkent zich niet in de berichtgeving van de AFM dat 78.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

OvFD pleit voor huurexplain

OvFD pleit voor huurexplain

De OvFD pleit voor huurexplain. De OvFD in haar reactie op de consultatie 'Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2021': "Een deel van de beoogde koopstarters heeft...

OvFD wil duidelijke regels verkort hypotheekadvies bij verduurzaming

OvFD wil duidelijke regels verkort hypotheekadvies bij verduurzaming

De OvFD noemt het belangrijk dat adviseurs meer comfort en zekerheid krijgen als ze een verkort advies voor duurzaamheidsmaatregelen willen verstrekken. De organisatie...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...