OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"
De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de aanbieder waar de hypotheek is afgesloten. Ze gaan de hypotheek omzetten, oversluiten, deels aflossen, etcetera. Wij maken ons hier grote zorgen over. De eerste problemen zijn al ontstaan waarbij de klant aflost op het verkeerde leningdeel, over de fiscale bandbreedte heengaat, enzovoort. Adviseurs mogen het dan vaak weer oplossen.
"Het is belangrijk dat de klant voor nazorg naar zijn adviseur gaat, die kent het onderliggende advies en zijn persoonlijke situatie. Maar nu kan een aanbieder de nazorg ‘gratis’ via het product bieden, terwijl de onafhankelijke adviseur daar een prijs voor in rekening moet brengen. Er is dus geen level playing field. Daarbij levert het allerlei onduidelijkheden en grijze gebieden op. Is het de klant duidelijk of hij wel of niet geadviseerd wordt en waarom hoeft er - afhankelijk van de situatie - dan geen kennis en ervaringstoets of een klantprofiel ingevuld te worden? Wie heeft de zorgplicht? Zo kan ik nog wel even doorgaan", schrijft OvFD-directeur Colinda Rosenbrand.
Reactie toevoegen
NIBE-SVV: webinar vernieuwing zorgplicht
NIBE-SVV organiseert op maandagavond 25 november het webinar 'De vernieuwing van zorgplicht'. Te gast zijn deze keer Silvia Janssen, eigenaar van Onkar Compliance,...
Fluctuaties in toezichtskosten beperken
De OvFD plaats kanttekeningen bij het plan van Financiën om bij adviseurs en bemiddelaars voortaan 'omzet' te nemen in plaats van 'aantal werkzame personen'...
Adfiz en OvFD: efficiënte uniforme aanpak aflossingsvrij helaas onmogelijk
Volgens Adfiz en OvFD is het niet mogelijk gebleken om sectorbreed tot een uniforme en efficiënte samenwerking te komen in het aflossingsvrij-dossier. Geldverstrekkers...
"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"
Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...
"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"
"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse...
Stel leveranciers van adviessoftware onder toezicht van de AFM
De OvFD is van mening dat leveranciers van advies- en vergelijkingssoftware onder toezicht moeten komen van de AFM. De OvFD komt tot deze conclusie naar aanleiding...
CFD haalt hard uit naar Consumentenbond
CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken...
GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie
GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...
"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"
Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...
De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening...