'Rauwelijks' ontbinden overeenkomst van opdracht breekt klanten op

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0203) Kifid komt tot het oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst, maar omdat de consumenten de adviseur niet in gebreke hebben gesteld alvorens de overeenkomst te ontbinden, wijst de Geschillencommissie de vordering slechts gedeeltelijk toe.

De consumenten hebben aan de adviseur (FinaForte Beheer) een opdracht tot advies en bemiddeling verstrekt. Een deel van de advieskosten hebben de consumenten als voorschot aan de adviseur betaald. Omdat de consumenten niet tevreden waren met de dienstverlening van de adviseur, hebben zij de overeenkomst ontbonden. De consumenten vorderen terugbetaling door de adviseur van het voorschot op de advieskosten. Daarbij hebben zij het standpunt ingenomen dat de adviseur wanprestatie heeft geleverd.

De Commissie: "Van de adviseur mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van het acceptatiebeleid van de verschillende kredietverstrekkers waarmee hij samenwerkt. Bij een eventuele onduidelijkheid mag van de adviseur bovendien worden verwacht dat hij contact opneemt met de kredietverstrekker en hem de situatie voorlegt. De consumenten hebben onbetwist gesteld dat uit de ‘Normen BLG Hypotheken’ en uit de ‘Advieskaart BLG Wonen’ van BLG volgt dat deze kredietverstrekker geen woningen als onderpand op industrie-terreinen accepteert. Uit de e-mail van 19 maart 2020 van de adviseur aan de consumenten blijkt bovendien dat de adviseur ermee bekend was dat de woning op een bedrijventerrein ligt. Onder die omstandigheden had de adviseur de consumenten moeten informeren dat er een grote kans bestond dat BLG geen lening aan zou bieden. Niet gesteld of gebleken is dat de adviseur dat heeft gedaan.

"De adviseur heeft bovendien – ondanks uitdrukkelijk verzoek hiertoe in de schriftelijke procedure – geen stukken in het geding gebracht waaruit blijkt dat BLG aanvankelijk mogelijkheden voor financiering zag. De commissie passeert daarom de stelling van de adviseur dat hij vooroverleg heeft gehad met BLG. Dat betekent dat in deze klachtprocedure niet is komen vast te staan dat BLG mogelijkheden zag voor financiering. Door de hypotheekaanvraag bij BLG door te zetten zonder de consumenten over het daarmee samenhangende risico van afwijzing te informeren, terwijl de adviseur had moeten weten dat BLG in beginsel geen onderpanden op bedrijventerreinen accepteert, heeft de adviseur een misverstand gecreëerd. Daarmee heeft de adviseur niet gehandeld zoals van een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht.

"Ter zitting is komen vast te staan dat de consumenten de adviseur niet in gebreke hebben gesteld voordat zij de overeenkomst van opdracht hebben ontbonden. Nu de consumenten de overeenkomst ‘rauwelijks’ hebben ontbonden, is de adviseur slechts gehouden een deel van de schade aan de consumenten te vergoeden. Deze schade wordt door de commissie ex aequo et bonobegroot op 750 euro."

 

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...