Schending privacy leidt niet tot schadevergoeding

Hangslot open via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0778) De adviseur heeft de privacy van de consumenten geschonden doordat hij na de beëindiging van de adviesovereenkomst contact heeft opgenomen met de nieuwe geldverstrekker van de consumenten en die geldverstrekker een werkgeversverklaring heeft gestuurd. Omdat de consumenten verplicht waren die werkgeversverklaring aan die geldverstrekker op te sturen, leidt die schending van de privacy niet tot een schadevergoeding.

De Geschillencommissie: “Nu niet is gebleken dat  sprake is van een frauduleuze aanvraag mocht de adviseur (Hypotheek Visie Centrale, red.) naar ons oordeel geen zelfstandig contact met de nieuwe geldverstrekker opnemen.

“Nu vast staat dat gegevens van de consumenten ten onrechte gedeeld zijn met een derde partij, staat vast dat er sprake is van een inbreuk op de Algemene Verordening  Gegevensbescherming (AVG).

“In artikel 82 van de AVG is bepaald dat de adviseur de  consument die materiële of immateriële schade heeft geleden, een schadevergoeding dient te  bieden, indien deze schade is geleden als gevolg van een inbreuk op de AVG.

“De commissie is van oordeel dat de aard en ernst van de schending van de privacyrechten van de consumenten niet zodanig zijn dat er sprake is van een aantasting in hun persoon.  Aan de relatief strenge voorwaarden daarvoor is in dit geval niet voldaan. Daarvoor is van  belang dat de consumenten zelf de werkgeversverklaring aan de nieuwe geldverstrekker  hadden moeten opsturen zodat deze geldverstrekker over alle relevante informatie zou beschikken.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Dak ging er ten onrechte af bij klager

Dak ging er ten onrechte af bij klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...