Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Rob Goedhart twitter

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin deze zegt dat - als een bank teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet compenseren – daarover ook de rente-op-rente moet worden vergoed.

“Het was echt belachelijk dat banken als ABN Amro en ING, daarbij gesteund door de Consumentenbond, het heel normaal vonden dat als een klant in maart 2009 20 euro teveel betaald had hij nu alleen die 20 euro terug zou krijgen. Zelfs een nitwit snapt dat dat méér moet zijn. En het was ook belachelijk dat de Geschillencommissie daarin mee ging", stelt Goedhart, die zegt dat de uitspraak ook gevolgen heeft voor alle andere kredietbanken. Alleen Rabobank kondigde een compensatieregeling aan met rente-op-rente vergoeding.

Volgens berekeningen die Geldbelangen levert de uitspraak voor de klant van ABN Amro gemiddeld 50 procent meer compensatie op. ABN Amro heeft tot nu toe 340 miljoen euro opzij gezet. Daar zou dan dus nog eens 170 miljoen euro bij moeten komen, zegt Goedhart.

Goedhart zegt ook dat de Consumentenbond door deze uitspraak een behoorlijke tik op de vingers krijgt. "Geldbelangen had begin 2021 aan Consumentenbond Claimservice gevraagd de belangenbehartiging van Geldbelangen over te nemen. Maar in september 2021 constateerde Geldbelangen onthutst dat de Consumentenbond zowel bij ABN Amro als bij ING akkoord was gegaan met een compensatie zonder rente-over-de-teveel-betaalde-rente. Volgens de Consumentenbond zou de consument vele jaren door moeten procederen om een betere regeling te krijgen. Naar nu blijkt is dat door Geldbelangen binnen een jaar geregeld."

Geldbelangen claimt nu 4,5 ton aan belangenbehartigingsbonus bij ABN en de Consumentenbond. “De berekening is heel eenvoudig” legt Rob Goedhart uit. “De bond krijgt een percentage van de compensatie dat – naar eigen zeggen – zo’n 900.000 euro is voor de regeling zoals die vorig jaar is afgesproken. Nu de klanten van ABN gemiddeld zo’n 50 procent extra krijgen zou er 450.000 euro extra naar de Consumentenbond gaan. Een bedrag van circa 1.350.000 euro ‘beloning’ voor iets waar de bond niets voor hoefde te doen en Geldbelangen alle hete kolen uit het vuur heeft gehaald is niet terecht", aldus Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...