"Uitzendbranche wordt aanjager herstel Zakelijke Dienstverlening"

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

ABN Amro verwacht dat de sector Zakelijke Dienstverlening als geheel in 2020 met zes procent zal krimpen, terwijl in 2021 slechts een gedeeltelijk herstel in het vooruitzicht ligt. Mede dankzij een relatief sterk herstel van de uitzendbranche (plus vijf procent) zal de Zakelijke Dienstverlening in 2021 naar verwachting met drie procent groeien ten opzichte van een jaar eerder. De sector is hiermee echter nog lang niet op het niveau van vóór de coronacrisis.

De krimp van de uitzendbranche is dit jaar sterker dan tijdens de financiële crisis in 2009. Toen was sprake van een omzetdaling van negen procent, terwijl ABN Amro dit jaar rekent op een krimp van twaalf procent. “Het verschil met de vorige crisis heeft twee oorzaken. Zo zal de economie als geheel veel sterker krimpen dan in 2009. Daarnaast is het coronavirus nog steeds aanwezig, wat nu nog een rem zet op economische activiteiten”, zegt Ingrid Laane, Sector Econoom Zakelijke Dienstverlening van ABN Amro. “We verwachten dat de uitzendbranche de aanjager zal zijn van herstel van de zakelijke dienstverlening als geheel. Zo bevindt deze sector zich door de hoge werkloosheid, ruimere arbeidsmarkt en een economische groei van ruim twee procent in een goede uitgangsituatie. Dit vertaalt zich in 2021 een groeiverwachting van de uitzendbranche van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder.”

Klap coronacrisis komt vertraagd aan in advocatuur en accountancy

De coronacrisis zal dit jaar minder gevolgen hebben voor de advocatuur en accountancy. Op korte termijn kregen veel accountantskantoren juist meer werk, doordat zij advieswerk doen dat is gerelateerd aan de coronacrisis. Zo maakten zij overuren om bedrijven te ondersteunen bij de NOW-regeling. Toch kunnen ook zij zich op den duur niet onttrekken aan de economische teruggang en staat in 2021 een omzetdaling van een procent in het vooruitzicht. Advocaten kregen niet zozeer minder opdrachten, maar er was vooral sprake van een verschuiving van hun werkzaamheden. Vooral kantoren die zich richten op arbeidsrecht profiteerden hiervan. In de juridische dienstverlening komt de klap van de coronacrisis naar verwachting vertraagd. Dit komt vooral voort uit een dalende vraag en een grotere druk op de tarieven. In 2020 zal de groei in de advocatuur afvlakken; voor 2021 verwacht ABN Amro een krimp van één procent.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...