"Uitzendbranche wordt aanjager herstel Zakelijke Dienstverlening"

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

ABN Amro verwacht dat de sector Zakelijke Dienstverlening als geheel in 2020 met zes procent zal krimpen, terwijl in 2021 slechts een gedeeltelijk herstel in het vooruitzicht ligt. Mede dankzij een relatief sterk herstel van de uitzendbranche (plus vijf procent) zal de Zakelijke Dienstverlening in 2021 naar verwachting met drie procent groeien ten opzichte van een jaar eerder. De sector is hiermee echter nog lang niet op het niveau van vóór de coronacrisis.

De krimp van de uitzendbranche is dit jaar sterker dan tijdens de financiële crisis in 2009. Toen was sprake van een omzetdaling van negen procent, terwijl ABN Amro dit jaar rekent op een krimp van twaalf procent. “Het verschil met de vorige crisis heeft twee oorzaken. Zo zal de economie als geheel veel sterker krimpen dan in 2009. Daarnaast is het coronavirus nog steeds aanwezig, wat nu nog een rem zet op economische activiteiten”, zegt Ingrid Laane, Sector Econoom Zakelijke Dienstverlening van ABN Amro. “We verwachten dat de uitzendbranche de aanjager zal zijn van herstel van de zakelijke dienstverlening als geheel. Zo bevindt deze sector zich door de hoge werkloosheid, ruimere arbeidsmarkt en een economische groei van ruim twee procent in een goede uitgangsituatie. Dit vertaalt zich in 2021 een groeiverwachting van de uitzendbranche van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder.”

Klap coronacrisis komt vertraagd aan in advocatuur en accountancy

De coronacrisis zal dit jaar minder gevolgen hebben voor de advocatuur en accountancy. Op korte termijn kregen veel accountantskantoren juist meer werk, doordat zij advieswerk doen dat is gerelateerd aan de coronacrisis. Zo maakten zij overuren om bedrijven te ondersteunen bij de NOW-regeling. Toch kunnen ook zij zich op den duur niet onttrekken aan de economische teruggang en staat in 2021 een omzetdaling van een procent in het vooruitzicht. Advocaten kregen niet zozeer minder opdrachten, maar er was vooral sprake van een verschuiving van hun werkzaamheden. Vooral kantoren die zich richten op arbeidsrecht profiteerden hiervan. In de juridische dienstverlening komt de klap van de coronacrisis naar verwachting vertraagd. Dit komt vooral voort uit een dalende vraag en een grotere druk op de tarieven. In 2020 zal de groei in de advocatuur afvlakken; voor 2021 verwacht ABN Amro een krimp van één procent.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Loonsubsidie NOW keert terug

Loonsubsidie NOW keert terug

Ondernemers die tenminste 20 procent omzetverlies hebben door de nieuwe coronamaatregelen kunnen voor de maanden november en december de NOW 5 aanvragen. De NOW...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Coronasteun alweer terug

Coronasteun alweer terug

Er komt financiële steun voor bedrijven die worden geraakt door de nieuwe coronamaatregelen die sinds 13 november gelden. Alle ondernemers die in het vierde...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

NOW 1: toch nog laatste kans om aan verplichting te voldoen

NOW 1: toch nog laatste kans om aan verplichting te voldoen

Werkgevers die nog geen definitieve berekening NOW 1 hebben aangevraagd, ontvangen op korte termijn een formele laatste herinnering van UWV en krijgen daarmee nog...