Verbond en Hart advocaten geven duiding bij Kifid-uitspraken

Kantoor Kifid

Om verzekeringsprofessionals te voorzien van duiding bij de meest belangrijke Kifid-uitspraken in 2022, hebben het Verbond van Verzekeraars en Hart advocaten het college ‘Duiding actuele Kifid-uitspraken verzekeringssector’ ontwikkeld. De eerste editie is op 28 november.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld de nazorgverplichtingen, de zorgplicht van tussenpersonen en de informatieplicht die rust op een verzekeraar. "We behandelen vier tot zes uitspraken. We geven eerst de feiten weer, dan de overwegingen van het Kifid en tot slot per uitspraak tips voor in de praktijk. Dat kunnen tips zijn over transparante communicatie met klanten, omgaan met persoonsgegevens of over hoe vrij je bent om bepaald beleid uit te voeren of te wijzigen.”

In 2023 wordt dit format omgezet naar een collegereeks.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 18 juli 2022

Waar bemoeien ze zich mee? Gaat de aftakeling van het intermediair niet snel genoeg? Lijkt op het zoveelste offensief om het intermediair te dwarsbomen. Met veel geld veel aandacht geven aan enkele incidenten. Tips voor de praktijk kunnen we zelf wel bedenken. Het is ons bedrijfsmodel en ons verdienmodel. Blij daar van af! Stel dat wij de "incidenten" van verzekeraars breed gaan uitmeten. Dan kunnen ze de tent wel dicht doen. Mijn advies? Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...