Verzekeraar niet verantwoordelijk voor beloningsafspraak adviseur met klant

Euro's via Pixabay 2018

Een verzekeraar is niet gehouden de beloning te vergoeden die de consument aan zijn adviseur betaalt na premievrijstelling wegens arbeidsongeschiktheid. Aldus Kifid in Uitspraak 2019-593.

De consument heeft via zijn adviseur een pensioenverzekering bij SRLEV gesloten. Van toepassing zijn de algemene verzekeringsvoorwaarden en aanvullende voorwaarden betreffende de meeverzekering bij arbeidsongeschiktheid. Daarin is bepaald dat bij arbeidsongeschiktheid van de verzekerde na een wachttijd vrijstelling van premiebetaling wordt verleend. Per 1 december 2015 heeft de verzekeraar aan de consument volledige premievrijstelling verleend omdat deze 80-100 procent arbeidsongeschikt was.

Op grond van de samenwerkingsovereenkomst tussen adviseur en verzekeraar wordt geen doorlopende provisie toegekend aan premies of gedeelten daarvan, waarvoor vrijstelling van premiebetaling bij arbeidsongeschiktheid is toegekend. Volgens adviseur en consument zou vrijstelling van premiebetaling in deze situatie betekenen dat de consument gecompenseerd zou moeten worden voor het door de adviseur misgelopen maandelijks bedrag aan doorlopende provisie (61,04 euro) nu de adviseur dit bedrag in mindering brengt op zijn declaraties aan de consument.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening “oordeelt dat uit de tussen Verzekeraar en de tussenpersoon gemaakte afspraken voor Verzekeraar geen verplichtingen jegens Consument voortvloeien. De Commissie wijst de vordering af”.

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...