Verzekeraar schendt zorgplicht, financieel nadeel niet gebleken

Kifid 2017 (deel logo)

Wanneer de verzekeraar zonder enige toelichting een polis verstrekt aan een consument die afwijkt van het aanvraagformulier, dan is dat in strijd met de zorgplicht. Het staat de verzekeraar vrij om een afwijkend product aan te bieden. Hij moet dit dan wel kenbaar maken aan de consument en nagaan of de consument het afwijkende product accepteert. Zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. De verzekeraar kan zich niet verschuilen achter de zorgplicht die mogelijk rust op een tussenpersoon. (Uitspraak GC 2020-375)

In 1997 sluiten een consument en zijn echtgenote met behulp van een tussenpersoon een overlijdensrisicoverzekering af met een rechtsvoorganger van Aegon. In het aanvraagformulier voor een overlijdensrisicoverzekering met lijfrenteclausule kiest de consument voor een verzekeringsvorm ‘met winstdeling’. De verzekeraar heeft aan de consument, anders dan gevraagd en zonder overleg, een polis afgegeven voor een overlijdensrisicoverzekering met lijfrenteclausule zonder winstdeling. In 2018 beklaagt de consument zich, via de tussenpersoon, tevergeefs bij de verzekeraar over het ontbreken van de winstdeling. Waarna de consument Kifid inschakelt.

Zorgplicht

Volgens de verzekeraar blijkt uit de polis duidelijk dat een overlijdensrisicoverzekering is aangegaan met lijfrenteclausule zonder winstdeling. De consument of zijn tussenpersoon hadden zelf met de verzekeraar contact moeten opnemen als dit niet naar wens was, aldus de verzekeraar. Ook vindt de verzekeraar dat eventueel foutief handelen van de tussenpersoon en de gevolgen hiervan voor consument niet voor zijn rekening kunnen zijn. De Geschillencommissie gaat niet mee in de redenering van de verzekeraar. Uit de aanvraag van de consument blijkt onomwonden de wens voor een verzekering met lijfrenteclausule en winstdeling, aldus de Geschillencommissie. Volgens haar is niet de offerte, maar het aanvraagformulier doorslaggevend bij de totstandkoming van de overeenkomst en voor de vraag welke afspraken verzekeraar en verzekeringnemer hebben gemaakt. Een verzekeraar heeft de vrijheid om een aanvraag niet te honoreren of een consument een aangepast product aan te bieden. De verzekeraar moet dit dan wel kenbaar maken aan de consument en moet nagaan of de consument het afwijkende product wil accepteren. Een polis toezenden die ongevraagd en zonder toelichting afwijkt van wat de consument in het aanvraagformulier heeft gevraagd, is in strijd met de zorgplicht, zo blijkt uit de uitspraak.

Geen schade

Heeft de consument, als gevolg van de schending van de zorgplicht, financieel nadeel geleden? De Geschillencommissie concludeert dat dit niet is komen vast te staan. Buiten discussie is dat winstdeling in geval van een lijfrenteverzekering bij de verzekeraar niet mogelijk was. Lopende de verzekering is er meerdere keren contact geweest tussen de verzekeraar en de consument en zijn tussenpersoon. Zo heeft de consument, via zijn tussenpersoon, in 2008 om een opgave van de verwachte uitkering gevraagd. Uit de reactie van de verzekeraar had de consument kunnen en moeten begrijpen dat hij op de einddatum geen winstuitkering zou krijgen. De consument heeft toen niet gereageerd. En ook in 2013 is de consument, na uitleg van de verzekeraar, stil blijven zitten. Het is niet aannemelijk dat de consument de verzekering niet zou hebben gesloten, als de verzekeraar bij het aangaan van de verzekering wel juist had gehandeld, aldus de Geschillencommissie. Zij concludeert dat enig financieel nadeel voor de consument niet is komen vast te staan.

 

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...