Verzwaarde stelplicht geschonden

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-tussenuitspraak GC 2020-683) Consument verwijt zijn tussenpersoon (SFZ Financiële Diensten) dat deze hem verkeerd heeft geadviseerd over zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering en hem bovendien niet heeft gewezen op de Freelance BV-clausule op het polisblad, waardoor consument schade heeft. Tussenpersoon stelt dat alle passende verzekeringsproducten tijdens het adviesgesprek zijn besproken en dat consument daarna voor dit product heeft gekozen. De Geschillencommissie oordeelt dat tussenpersoon de stellingen van consument onvoldoende gemotiveerd heeft betwist. Tussenpersoon is tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Partijen kunnen zich uitlaten over de hoogte van de schade.

Consument heeft gesteld dat zijn schade bestaat uit het verschil tussen de uitkeringen zoals die tot 1 augustus 2019 zijn verstrekt en de uitkeringen waarop hij recht heeft in de periode van 1 augustus 2019 tot 1 oktober 2021. In totaal vordert consument een bedrag van 79.482 euro. Tussenpersoon heeft hiertegenover gesteld dat de schade van consument lager is omdat consument ook jarenlang een lagere maandelijkse premie heeft betaald voor zijn Verzekering

Verzwaarde stelplicht

De Commissie licht haar oordeel toe: “In het onderhavige geval betekent de verzwaarde stelplicht dat Tussenpersoon, voor zover hij de stelling van Consument betwist, dat hij een niet passend product heeft geadviseerd en Consument niet heeft gewezen op de clausule op de polis, ter motivering van deze betwisting voldoende feitelijke gegevens moet verstrekken om Consument aanknopingspunten te verschaffen voor een eventuele bewijslevering.

“Tussenpersoon heeft geen nadere feitelijke gegevens, zoals aantekeningen uit zijn dossier, verstrekt. De aangehaalde e-mails van Tussenpersoon dateren van na het sluiten van de Verzekering en zien dus niet op de informatie en advisering tijdens het adviestraject. Tussenpersoon heeft niet voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht, waardoor Consument geen aanknopingspunten heeft voor zijn bewijslevering. Dit heeft tot gevolg dat niet kan worden vastgesteld of, en zo ja, op welke wijze Consument adequaat is geïnformeerd en hij op grond van die informatie tot een weloverwogen beslissing heeft kunnen komen. Zie ook Geschillencommissie Kifid 2019-347.

“Omdat Tussenpersoon zijn verzwaarde motiveringplicht heeft geschonden, neemt de Commissie als vaststaand aan dat Tussenpersoon Consument geen juiste verzekering heeft geadviseerd en hem niet over de werking van de FBV-clausule heeft voorgelicht. Dat betekent dat Tussenpersoon zijn zorgplicht jegens Consument heeft geschonden.”

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...