Vriendelijkheid breekt financieel dienstverlener op

euro's via Pixabay 4

(Kifid-uitspraak GC 2023-0554) De financiële dienstverlener en de consumenten hebben geen schriftelijke overeenkomst met elkaar gesloten waaruit volgt dat de financiële dienstverlener is aan te merken als de assurantietussenpersoon van de consumenten. Uit de stukken van het dossier blijkt echter duidelijk dat de medewerkster van de financiële dienstverlener zich over een langere periode zodanig jegens de man heeft opgesteld dat de man (en daarmee de vrouw) daaruit mocht(en) afleiden dat zij zijn/hun adviseur was. Dit komt voor rekening van de financiële dienstverlener (Aon), óók als de betreffende medewerkster, zoals de Geschillencommissie aanneemt, de man heeft geholpen uit bereidheid een ander te helpen, dus met goede bedoelingen en zonder dat zij de intentie had om dit te doen als de tussenpersoon van de consumenten.

Aon geeft aan dat zijn medewerkster meermaals aan de man heeft uitgelegd dat hij bij haar niet aan het juiste adres was (Aon was de tussenpersoon van de voormalige werkgever van de man). Toch heeft de man telkens contact gezocht met de medewerkster van de financiële dienstverlener. De medewerkster heeft uit vriendelijkheid geholpen en regelmatig de polisvoorwaarden en polisbladen toegestuurd. Die vriendelijkheid breekt Aon op.

Niet gemeld

De man heeft in 2017 aan de medewerkster van de financiële dienstverlener gevraagd wat de wijzigingen van de Privé Kamer-verzekering voor hem betekenen. Daarop heeft de medewerkster laten weten dat het verzekeringsproduct niet wijzigt voor bestaande klanten, maar enkel voor nieuwe klanten. Daarbij heeft zij niet gemeld dat de meerkosten voor loon en behandeling niet langer worden gedekt voor bestaande klanten.

De Geschillencommissie neemt als vaststaand aan dat de consumenten, als zij door de medewerkster van de financiële dienstverlener juist waren ingelicht over de betekenis van de wijziging per 1 januari 2017, de Privé Kamer-verzekering zouden hebben opgezegd. De financiële dienstverlener heeft deze nadrukkelijke stelling van de consumenten onvoldoende betwist. Het voorgaande betekent dat de financiële dienstverlener gehouden is tot vergoeding van de door de consument betaalde premies over de jaren 2017, 2018 en 2019 (in totaal ruim duizend euro).

Reactie toevoegen

 

Reacties

Robert Huiskamp - HA-groep bv 27 juli 2023

Dit is helaas de huidige maatschappij. Goedheid wordt gestraft, domheid wordt beloond!

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...