Zelf verantwoordelijk voor ingangsdatum polis

Strand palmbomen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0409) De consument heeft op 15 juli 2022 een reis- en annuleringsverzekering afgesloten vanaf 29 juli 2022. De consument heeft zijn reis voor de ingangsdatum van de verzekering moeten annuleren. De Geschillencommissie oordeelt dat de ingangsdatum voldoende duidelijk is en dat de verzekeraar de consument binnen zijn macht voldoende heeft geïnformeerd over de ingangsdatum van de verzekering en het feit dat hij voor die tijd niet verzekerd zou zijn. De commissie wijst de vordering af.

De commissie: “Vaststaat dat de consument bij het afsluiten van de verzekering gebruikt heeft gemaakt van de website Independer. Dit is geen website van de verzekeraar, maar een vergelijkingssite die in dit geval dienst doet als tussenpersoon. De verzekeraar heeft aangegeven hoe de verzekeringen via de website aangevraagd kunnen worden. De consument moet daarbij zelf een ingangsdatum aangeven. Dit wordt niet betwist door de consument. De consument heeft dus zelf de datum 29 juli 2022 als ingangsdatum aangegeven en heeft er dan ook zelf voor gekozen om de verzekeringen in de toekomst in te laten gaan.

“Daarnaast heeft de consument op 20 juli 2022 het polisblad gekregen. Ook daarop staat de ingangsdatum van 29 juli 2022. Als de consument de bedoeling heeft gehad om de ingangsdatum 15 juli 2022 te laten zijn, dan had het op de weg gelegen van de consument om contact op te nemen met de verzekeraar. Dit heeft de consument niet gedaan. De commissie gaat er daarom vanuit dat de consument de bedoeling heeft gehad de verzekeringen in te laten gaan op 29 juli 2022.”

De consument vorderde 4.043,75 euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

TineJ🤦‍♀️ - n.v.t. 7 juni 2023

Wellicht handig om hier even aan te geven dat sprake is van een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en niet van een kortlopende annuleringsverzekering waarvoor voor verzekeraar het risico nooit pas ingaat op ingangsdatum van de reis maar op datum afsluiten van de polis. Brengt deze uitspraak in een ander perspectief wanneer alleen bovenstaande korte inleiding gelezen wordt..

Meer over
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...