Zelf verantwoordelijk voor ingangsdatum polis

Strand palmbomen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0409) De consument heeft op 15 juli 2022 een reis- en annuleringsverzekering afgesloten vanaf 29 juli 2022. De consument heeft zijn reis voor de ingangsdatum van de verzekering moeten annuleren. De Geschillencommissie oordeelt dat de ingangsdatum voldoende duidelijk is en dat de verzekeraar de consument binnen zijn macht voldoende heeft geïnformeerd over de ingangsdatum van de verzekering en het feit dat hij voor die tijd niet verzekerd zou zijn. De commissie wijst de vordering af.

De commissie: “Vaststaat dat de consument bij het afsluiten van de verzekering gebruikt heeft gemaakt van de website Independer. Dit is geen website van de verzekeraar, maar een vergelijkingssite die in dit geval dienst doet als tussenpersoon. De verzekeraar heeft aangegeven hoe de verzekeringen via de website aangevraagd kunnen worden. De consument moet daarbij zelf een ingangsdatum aangeven. Dit wordt niet betwist door de consument. De consument heeft dus zelf de datum 29 juli 2022 als ingangsdatum aangegeven en heeft er dan ook zelf voor gekozen om de verzekeringen in de toekomst in te laten gaan.

“Daarnaast heeft de consument op 20 juli 2022 het polisblad gekregen. Ook daarop staat de ingangsdatum van 29 juli 2022. Als de consument de bedoeling heeft gehad om de ingangsdatum 15 juli 2022 te laten zijn, dan had het op de weg gelegen van de consument om contact op te nemen met de verzekeraar. Dit heeft de consument niet gedaan. De commissie gaat er daarom vanuit dat de consument de bedoeling heeft gehad de verzekeringen in te laten gaan op 29 juli 2022.”

De consument vorderde 4.043,75 euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

TineJ🤦‍♀️ - n.v.t. 7 juni 2023

Wellicht handig om hier even aan te geven dat sprake is van een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en niet van een kortlopende annuleringsverzekering waarvoor voor verzekeraar het risico nooit pas ingaat op ingangsdatum van de reis maar op datum afsluiten van de polis. Brengt deze uitspraak in een ander perspectief wanneer alleen bovenstaande korte inleiding gelezen wordt..

Meer over
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...