Zelf verantwoordelijk voor risico's vakantiewoning

Vakantiehuisje TB 2020

Naar het oordeel van Kifid reikt de (bijzondere) zorgplicht van de geldverstrekker niet zo ver dat hij de consumenten had moeten waarschuwen voor de risico’s die zijn verbonden aan (de koop van) de recreatiewoning. (Uitspraak GC 2020-469)

Consumenten hebben in 2006 een hypothecaire geldlening afgesloten bij de (rechtsvoorganger van de) geldverstrekker (Roparco Hypotheken) voor de koop van een recreatiewoning. Na de koop van de recreatiewoning hebben de consumenten ontdekt dat zij die niet permanent mochten bewonen en dat de oppervlakte van de bebouwing van het perceel niet is toegestaan.

De Geschillencommissie: “Ten aanzien van de problemen omtrent de permanente bewoning en de oppervlakte van de bebouwing van de recreatiewoning merkt de Commissie op dat het hier gaat om eigen-schappen van de recreatiewoning. De (bijzondere) zorgplicht brengt met zich mee dat een geldverstrekker zijn cliënten dient te wijzen op de (financiële) risico’s die zijn verbonden aan zijn producten. Naar het oordeel van de Commissie reikt de (bijzondere) zorgplicht van de Geldverstrekker niet zo ver dat hij Consumenten had moeten waarschuwen voor de risico’s die zijn verbonden aan de permanente bewoning van de te kopen of gekochte recreatiewoning. Het had op de weg van Consumenten gelegen om als koper zelf onderzoek te doen naar de (eigenschappen van de) recreatiewoning en daarover advies in te winnen van een makelaar of een andere deskundige."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...