Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

André van Luijk 2021

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer André van Luijk (Bureau Van Luijk), die de hulp inriep van Bing Chat. “Het is echt een zeer krachtige technologie.”

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen?

Bing Chat: “Financieel adviseurs staan voor een aantal belangrijke uitdagingen in de komende jaren. Een daarvan is de digitalisering van de financiële sector, die nieuwe mogelijkheden biedt voor klantcontact, dienstverlening en efficiëntie. Bijvoorbeeld, door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, kunnen adviseurs hun klanten beter begrijpen en adviseren op basis van hun persoonlijke situatie en voorkeuren. Een andere is de veranderende wet- en regelgeving, die hogere eisen stelt aan de kwaliteit, transparantie en integriteit van het advies. Zo moeten adviseurs zich houden aan de Europese richtlijn MiFID II, die onder meer bepaalt hoe zij hun vergoedingen moeten communiceren en verantwoorden. Een derde is de toenemende concurrentie, zowel van traditionele spelers als van nieuwe toetreders, die innovatieve producten en diensten aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan fintech-bedrijven, die online platforms of apps ontwikkelen om financieel advies toegankelijker en goedkoper te maken. Het is absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen op deze ontwikkelingen, om hun toegevoegde waarde te behouden en te vergroten voor hun klanten en de maatschappij.”

Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?

Bing Chat: “AI is een krachtige technologie die steeds meer wordt toegepast in de financiële sector. AI kan helpen om processen te optimaliseren, risico’s te beheersen, klanten te bedienen en nieuwe kansen te creëren. Een voorbeeld van AI in de financiële sector is het gebruik van chatbots om klantvragen te beantwoorden of advies te geven. Maar hoe ver zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Zal AI de menselijke rol volledig overnemen of juist aanvullen? Wat zijn de ethische en juridische implicaties van het gebruik van AI in de financiële wereld? Dit zijn enkele van de vragen die we moeten stellen als we de toekomst van AI in de financiële sector willen verkennen.”

Hoe kunnen we als Bureau van Luijk inspelen op de ontwikkelingen in de markt?

André: “Wij zijn al volop bezig met AI. Laatst hebben we een ingewikkelde hypotheek afgesloten, waarbij de bank ons vroeg om een juridisch contract op te stellen tussen twee partijen. Dit ging over een kwestie, waarvoor geen enkel juridisch precedent bestond. Binnen tien minuten hadden we een passend document, waar de bank mee instemde.

“Ik merk dat veel adviseurs wel van AI weten, maar nog een erg traditioneel beeld hebben. Het wordt geassocieerd met een standaard vragenlijst. Dat stadium zijn we al lang voorbij. Het is echt een zeer krachtige technologie.”

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 3: Juffrouw Polis

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 20 juli 2023

Mooi duidelijk weergegeven 'zienswijze' waar antwoord wordt gegeven op mijn vraag of bij Al specifiek meer gevraagd wordt/meer gevraagd zou moeten worden van andere beroepen. . ''Bijvoorbeeld, door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, kunnen adviseurs hun klanten beter begrijpen en adviseren op basis van hun persoonlijke situatie en voorkeuren.' Antwoord: de medische wereld - met name de psychologie - zou daar dan zeker gebruik van kunnen maken. (hmm.. zie wel overeenkomsten met het Bijbelse verhaal van de toren van Babel). .................................. Wat betreft de toepassing van Al in de laatste alinea ''Dit ging over een kwestie, waarvoor geen enkel juridisch precedent bestond. Binnen tien minuten hadden we een passend document, waar de bank mee instemde.'' gaat het niet om het 'subjectieve' begrijpen van het menselijk brein. Wat ik vooral interessant vind, is de opmerking: ''Een andere is de veranderende wet- en regelgeving, die hogere eisen stelt aan de kwaliteit, transparantie en integriteit van het advies.'' Geldt dat alleen voor de beroepsgroep van niet-universitair geschoolde wft-adviseurs-bemiddelaars (die vlgns de Nl Wet weliswaar beëdigd dienen te zijn)? Onlangs had ik een discussie met het Kadaster: het Kadaster is lijdelijk aan het Notariaat c.q. aan de door de notarissen aangeleverde mutaties. En het Kadaster mag de notariskantoren niet controleren of ze de benodigde handtekeningen van de bank/consumenten wel in hun dossiers hebben om deze mutaties uit te voeren (bijv. bij doorhaling van een hypothecaire inschrijving)..... Op mijn opmerking dat een bestuursrechter het Kadaster toch de macht zou hebben om het Kadaster te gebieden haar systemen dusdanig in te richten dat deze controle er wel zou zijn, antwoordde de woordvoerder van het Kadaster dat 'het Nederlandse Rechtssysteem daar niet op ingericht is'...................................... En daar is mijn frustratie van de afgelopen jaren in een notendop: Ons Nederlandse Rechtssysteem zit enerzijds zo vast als een huis als het gaat om controle van maar anderzijds als het gaat om het beroep van de specifiek onder de wft-vallende adviseurs/bemiddelaars kan die Wet sinds 2003 (oprichting AFM) naar believen worden aangepast en (en moeten adviseurs - specifiek de AFM-vergunningshoudende adviseurs/bemiddelaars toch?) zich houden aan de Europese richtlijn MiFID II, die onder meer bepaalt hoe zij hun vergoedingen moeten communiceren en verantwoorden. ................................................ Het zij zo: allemaal een fijne dag toegewenst.

Meer over
Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

In 2001 werd besloten dat de hypotheekrenteaftrek nog maximaal dertig jaar blijft bestaan. De gevolgen van deze aanpassing zijn groot. Voor mensen met een aflossingsvrije...

De keerzijde van ‘lean’

De keerzijde van ‘lean’

Het hypotheekproces gaat – en moet – steeds sneller. Moest een klant voorheen meer dan een week wachten, inmiddels worden er al hypotheken binnen een...

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Het valt mij op dat hypotheekadviseurs regelmatig voor ‘aankoopmakelaar’ spelen. Dan worden de aankoopkosten bij de hypotheekkosten opgeteld. Op...

Gelijkheidsdrijvers

Gelijkheidsdrijvers

Er wordt vaak gezegd dat onafhankelijke hypotheekadviseurs en hun collega’s bij banken niet op hetzelfde speelveld spelen. Door het ongelijke speelveld zou...

"Minister van Wonen met échte visie is welkom"

"Minister van Wonen met échte visie is welkom"

Moet er in het nieuwe kabinet een opvolger komen van minister van Wonen Stef Blok? De website Kop-Munt vroeg het aan André van Luijk (Woonvisie) en Lodewijk...

Maak de AFM eerlijker   en toekomstbestendig

Maak de AFM eerlijker en toekomstbestendig

In de financiële wereld heeft de AFM als toezichthouder een behoorlijk dikke vinger in de pap. De afgelopen jaren was er veel spanning tussen de markt enerzijds...

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

Van luijk: "maak AFM eerlijker en toekomstbestendig"

"Hoe maken we de AFM eerlijk(er) en daarmee toekomstbestendig? Ik hoop dat ik met deze column een aanzet heb gegeven voor een uitgebreide evaluatie van en binnen...

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

Gezonde marktwerking houdt markt toegankelijk

De afgelopen jaren stond het klantenbelang niet altijd centraal in de financiële wereld. Productie en volume waren de mantra’s. De gevolgen waren vaak...

Adviseur zal in 2025  meer verdienen

Adviseur zal in 2025 meer verdienen

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers:...

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen

Financieel adviseurs mogen sinds 1 januari 2013 geen provisie meer vragen. Als een klant advies wil, betaalt hij rechtstreeks aan de adviseur. Dat geldt echter...