Acht tools om van betekenis te zijn

“We zetten de eerste schreden in een nieuw tijdperk en een nieuw socio-economisch paradigma die ons zakelijke doen en laten ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie”, aldus Kees Klomp, directeur strategie van yellowBird, wereldleider in de productie en ontwikkeling van VR surround video.

Ze werkten onder meer aan een toepassing waarbij kinderen die in het brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas beleven. Ook is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.

Klomp sprak vorig jaar oktober op de Gewoon Goed Doen dag, die Dazure in samenwerking met het New Financial Forum organiseerde bij Aegon in Den Haag. Dit jaar - op 8 november - is Klomp inspirator en keynote speaker van de eerste Positive Finance Day, die VVP samen met het New Financial Forum organiseert.

“De behoefte naar betekenis – zingeving – heeft grote gevolgen voor onze economische activiteiten”, zegt Klomp.

“Elk bedrijf heeft altijd acht middelen in handen waarmee het maatschappelijk van dienst kan zijn. Purpositioning is positioneren in de Betekeniseconomie; een aanpak die integraal de plaats van het bedrijf bepaalt: in de markt; in de maatschappij; in de hoofden en harten van de medewerkers; in de hoofden en har

ten van (consu)mensen.”

Een van de acht middelen die bedrijven kunnen inzetten, heeft volgens Klomp te maken met management. Klomp: “Elk bedrijf is georganiseerd. Elk bedrijf kent een organisatie. Bedrijven vertegenwoordigen organisatieculturen en organisatiestructuren. Deze bedrijfsprocessen kunnen aangewend en ingezet worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. De Amerikaanse Greyston Bakery is een sociale, spirituele onderneming die gestoeld en gebouwd is op het betekenisvolle business-beginsel ‘We don’t hire people to bake brownies; we bake brownies to hire people.’ Het bedrijf is zo georganiseerd dat zoveel mogelijk dakloze en verslaafde mensen aan het werk kunnen en hun leven weer op de rails kunnen krijgen.”

Een ander middel heeft met productie te maken. “Het iconische Amerikaanse soepbedrijf Campbell Soup maakt sinds jaar en dag Nourish. Nourish is de meest voedzame soep ter wereld. Wie één kop Nourish per dag eet, krijgt alle benodigde voedingswaarden voor die dag binnen. Nourish wordt gewoon gemaakt in de soepfabrieken van Campbell maar is nergens te koop; het wordt exclusief gedistribueerd via zogenoemde soup kitchens.”

Een derde voorbeeld heeft met mindset te maken. “Bedrijven vertegenwoordigen ook altijd kennis en kunde. Elk bedrijf heeft kennis van bepaalde zaken; kennis waarmee producten en diensten tot stand komen. Deze kennis kan ook worden aangewend voor het grotere geheel en/of algemene belang.p.

Ikea, wereldwijd bekend om hun kennis en kunde op gebied van betaalbaar design, heeft The Refugee House ontwikkeld; een huis speciaal bedoeld voor vluchtelingenkampen. The Refugee House is betaalbaar, snel en eenvoudig op te bouwen en af te breken. Het is een basaal maar volwaardig huis.

Inmiddels hebben Ikea en NGO-partner UNHCR onder de noemer Better Shelter al tienduizenden vluchtelingen een menswaardiger onderdak geboden.”

Op de Positive Finance Day reikt Klomp veel mogelijkheden voor financiële dienstverleners aan om maatschappelijk van betekenis te zijn. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk: “De dag moet de sector weer beter op de kaart zetten, waarbij Be good and show it centraal staat. Naast de acht tips van Kees Klomp, staat tevens een concreet inspirerend voorbeeld van buiten de sector op het programma en wordt dieper ingegaan op blockchain als nieuwe technologie om het vertrouwen verder te herstellen. Op het marktplein laten we vervolgens zien wat er al wel in de sector gebeurt. Niet om ons op de borst te kloppen, maar om te laten zien dat er meer gebeurt dan we denken en om elkaar te inspireren om nog weer een stapje verder te durven gaan.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

It's the economy stupid...

It's the economy stupid...

"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

In deel 2 van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’ gaan Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en...