Bank hoeft spaarsaldo niet mee te rekenen

Huis te koop estata TB

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Geldverstrekker en consument zijn bij het aangaan van de hypothecaire geldlening overeengekomen dat bij verkoop van het pand, voordat de leningsperiode is afgelopen, een boete zal gelden van maximaal drie procent over het af te lossen bedrag.

Consument verkoopt de woning en stelt zich op het standpunt dat de boete berekend moet worden over de hypotheeksom min de inmiddels opgebouwde waarde op de aan de hypotheek gekoppelde spaarrekening.

De geschillencommissie wijst de uitleg van de consument af met onder meer de volgende motivering: de Commissie overweegt dat partijen zijn overeengekomen dat de vergoedingsrente bij verkoop van de woning ten hoogste drie procent van het af te lossen bedrag bedraagt. Zij legt de bewoordingen ‘af te lossen bedrag’ zo uit dat het hier gaat om 3 procent van de openstaande som van de hypothecaire geldlening. Voor de lezing van de consument dat voornoemde openstaande som dient te worden verminderd met het saldo op de spaarrekening ziet de Commissie geen gronden. Deze lezing kan immers niet uit de bewoordingen van de betreffende bepalingen (in de ‘Bijlage Specificatie lening deel (…)’, de ‘Bijlage Voorwaarden Basisvariant (…)’en de hypotheekakte) worden afgeleid noch hebben partijen hierover nadere afspraken gemaakt. De Commissie concludeert daarom dat de bank de vergoedingsrente juist heeft berekend

Uitspraak 2018-568

Deze samenvatting wordt u aangeboden door de

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...

Gevloerd...

Gevloerd...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone niet gedekt op reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar...

Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....