Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie dezelfde mate van digitalisering. Of dat nu onze werkgever, bank, telecomoperator of verzekeraar is: digitalisering is een must geworden.

Hoewel de verzekeringssector de laatste jaren heel wat nieuwe technologieën heeft moeten omarmen, hinkt de sector nog steeds achterop in vergelijking met andere financiële instellingen. Verzekeraars zijn nog erg terughoudend over het gebruik van nieuwe frontoffice- en backoffice-oplossingen. Maar ze kunnen er niet meer omheen: met digitalisering kan je elke stap van de verzekeringswaardeketen vereenvoudigen.

“Voor de digitalisering van de verzekeringssector kunnen softwareproviders volledig digitale ecosystemen ontwerpen die alle verkoop- en serviceprocedures kunnen omvatten, zowel voor het verkoopteam als voor de eindklant. Het is hoog tijd om digitale tools optimaal te gaan inzetten in de verzekeringssector”, vindt Małgorzata Moderacka, Insurance Product Manager bij Comarch. “De mobiele generatie zal binnenkort ook deel uitmaken van het verzekeringscliënteel.

Het is belangrijk dat verzekeraars actief kiezen voor een digitale transformatie, om aan de behoeften en wensen van deze nieuwe doelgroep te kunnen voldoen.”

Strategische zet

Onlangs breidde Comarch het eigen frontoffice-platform voor verzekeraars uit. Deze oplossing ondersteunt verzekeringsverkoopteams in hun dagelijkse activiteiten en werd geoptimaliseerd met een functionaliteit voor directe verkoop en een klantenportaal. Deze strategische zet bouwt voort op het omnichannel-platform Comarch Digital Insurance. Het platform biedt nu ondersteuning aan adviseurs, intermediairs en brokers en begeleidt bij het geven van advies. Daarnaast helpt het bij het aanbieden van diensten na verkoop, het beheren van taken en het monitoren van bedrijfsresultaten.

Bovendien, dankzij deze oplossing kunnen klanten eenvoudig online polissen aanschaffen en op een efficiënte manier hun verzekeringsportfolio beheren. Dankzij de omnichannel-aanpak kunnen zowel verkopers als klanten moeiteloos veranderen van kanaal en het (ver-)koopproces overal en op elk moment inzetten, wat alles meer efficiënt en gebruiksvriendelijk maakt. De oplossing voorziet ook in enkele functionaliteiten voor de leden en beheerders van groepsverzekeringen.

Totaaloplossing

“Omdat Comarch Digital Insurance ook toegankelijk is op smartphones, tablets en laptops, kunnen verzekeringsklanten de prijzen van polissen zelfstandig opzoeken en de gekozen verzekering zelf aanschaffen. Daarbij kunnen ze steeds de hulp inroepen van een verzekeringsadviseur of een medewerker van het callcenter. Het verkoopteam kan het aankoopproces dat de klant opstartte eenvoudigweg overzien”, aldus Moderacka.

Comarch Digital Insurance is ontworpen als totaaloplossing die verkopers alle cruciale functionaliteiten biedt om hen te ondersteunen in hun dagelijks werk en een selfserviceportaal waarop klanten verzekeringen kunnen aanschaffen en polissen kunnen beheren. Voor het ontwerp en het testen van de oplossing werden heel wat technieken toegepast. De UX-afdeling analyseerde benchmarks en baseerde zich op kwalitatief onderzoek voor een beter inzicht in de behoeften van de gebruikers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe...

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie 1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende...

Haaks op de mores

Haaks op de mores

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klant moet directiekamer in

Klant moet directiekamer in

‘Het zou zoveel makkelijker zijn zonder klanten’, verzuchtte een medewerker van een bank onlangs in een workshop over een legendarische klantbeleving....

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Inleven in veranderende rol adviseur

Inleven in veranderende rol adviseur

“Het maakt ons niet uit hoe de adviseur zich organiseert of hoe hij wenst te werken”, stelt Armand Baas Becking, Directeur Intermediair van Coöperatie...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Vijf vragen aan Sijtze Faber

Vijf vragen aan Sijtze Faber

  1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid? Niet simpel de klant als persoon centraal stellen maar dat wat er werkelijk toe doet. Het klantbelang, daar gaat...

Uitkomsten trendonderzoek intermediair op event Klantgerichtheid

Uitkomsten trendonderzoek intermediair op event Klantgerichtheid

"Het trendonderzoek laat onomwonden zien dat klantgerichtheid kansen biedt", aldus onderzoeker Fred de Jong! Hij presenteert de uitkomsten van het trendonderzoek...