Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad.

Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten gemaakt om de kruipruimte te laten reinigen en het riool te laten herstellen. De dekking is door de gevolmachtigde (VCN) afgewezen. De consument heeft zowel tegen de gevolmachtigde als de tussenpersoon (NBG) een klacht ingediend. Hij klaagt erover dat de tussenpersoon is tekortgeschoten in zijn zorgplicht door zich er onvoldoende voor in te zetten dat de schade, althans een deel daarvan, zou worden vergoed. De consument wil daarom dat de tussenpersoon de provisie die hij heeft ontvangen aan hem vergoedt.

De Geschillencommissie is het met de consument “eens dat de beantwoording van de brief van 30 april 2020 lang heeft geduurd maar het behoort niet tot de taken van een assurantietussenpersoon om namens de klant, als diens vertegenwoordiger, te bewerkstelligen dat de verzekeraar, of zoals in dit geval de gevolmachtigde, dekking verleent. Het beoordelen van de dekking en het innemen van een dekkingsstandpunt ligt in het domein van de verzekeraar, of de gevolmachtigde die namens de verzekeraar optreedt. Het kan de tussenpersoon niet worden aangerekend als de verzekeraar het afwijzend dekkingsstandpunt handhaaft.

“Het voorgaande betekent dat de tussenpersoon geen zorgplichtschending kan worden verweten. De consument heeft nog naar voren gebracht de omstandigheid dat de tussenpersoon en de gevolmachtigde onderdeel uitmaken van dezelfde groep (Veldsink) en dat de tussenpersoon dus niet onafhankelijk is. Van een niet onafhankelijk optreden van de tussenpersoon is naar het oordeel van de commissie niet gebleken nu in 3.1 is vastgesteld dat de tussenpersoon niet tekort is geschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument. Het bovenstaande brengt mee dat er geen aanleiding is om te oordelen dat de tussenpersoon is gehouden om provisie die hij heeft ontvangen aan de consument te vergoeden.” – Uitspraak GC 2021-0357

Reactie toevoegen

 
Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...