Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad.

Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten gemaakt om de kruipruimte te laten reinigen en het riool te laten herstellen. De dekking is door de gevolmachtigde (VCN) afgewezen. De consument heeft zowel tegen de gevolmachtigde als de tussenpersoon (NBG) een klacht ingediend. Hij klaagt erover dat de tussenpersoon is tekortgeschoten in zijn zorgplicht door zich er onvoldoende voor in te zetten dat de schade, althans een deel daarvan, zou worden vergoed. De consument wil daarom dat de tussenpersoon de provisie die hij heeft ontvangen aan hem vergoedt.

De Geschillencommissie is het met de consument “eens dat de beantwoording van de brief van 30 april 2020 lang heeft geduurd maar het behoort niet tot de taken van een assurantietussenpersoon om namens de klant, als diens vertegenwoordiger, te bewerkstelligen dat de verzekeraar, of zoals in dit geval de gevolmachtigde, dekking verleent. Het beoordelen van de dekking en het innemen van een dekkingsstandpunt ligt in het domein van de verzekeraar, of de gevolmachtigde die namens de verzekeraar optreedt. Het kan de tussenpersoon niet worden aangerekend als de verzekeraar het afwijzend dekkingsstandpunt handhaaft.

“Het voorgaande betekent dat de tussenpersoon geen zorgplichtschending kan worden verweten. De consument heeft nog naar voren gebracht de omstandigheid dat de tussenpersoon en de gevolmachtigde onderdeel uitmaken van dezelfde groep (Veldsink) en dat de tussenpersoon dus niet onafhankelijk is. Van een niet onafhankelijk optreden van de tussenpersoon is naar het oordeel van de commissie niet gebleken nu in 3.1 is vastgesteld dat de tussenpersoon niet tekort is geschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument. Het bovenstaande brengt mee dat er geen aanleiding is om te oordelen dat de tussenpersoon is gehouden om provisie die hij heeft ontvangen aan de consument te vergoeden.” – Uitspraak GC 2021-0357

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...