Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad.

Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten gemaakt om de kruipruimte te laten reinigen en het riool te laten herstellen. De dekking is door de gevolmachtigde (VCN) afgewezen. De consument heeft zowel tegen de gevolmachtigde als de tussenpersoon (NBG) een klacht ingediend. Hij klaagt erover dat de tussenpersoon is tekortgeschoten in zijn zorgplicht door zich er onvoldoende voor in te zetten dat de schade, althans een deel daarvan, zou worden vergoed. De consument wil daarom dat de tussenpersoon de provisie die hij heeft ontvangen aan hem vergoedt.

De Geschillencommissie is het met de consument “eens dat de beantwoording van de brief van 30 april 2020 lang heeft geduurd maar het behoort niet tot de taken van een assurantietussenpersoon om namens de klant, als diens vertegenwoordiger, te bewerkstelligen dat de verzekeraar, of zoals in dit geval de gevolmachtigde, dekking verleent. Het beoordelen van de dekking en het innemen van een dekkingsstandpunt ligt in het domein van de verzekeraar, of de gevolmachtigde die namens de verzekeraar optreedt. Het kan de tussenpersoon niet worden aangerekend als de verzekeraar het afwijzend dekkingsstandpunt handhaaft.

“Het voorgaande betekent dat de tussenpersoon geen zorgplichtschending kan worden verweten. De consument heeft nog naar voren gebracht de omstandigheid dat de tussenpersoon en de gevolmachtigde onderdeel uitmaken van dezelfde groep (Veldsink) en dat de tussenpersoon dus niet onafhankelijk is. Van een niet onafhankelijk optreden van de tussenpersoon is naar het oordeel van de commissie niet gebleken nu in 3.1 is vastgesteld dat de tussenpersoon niet tekort is geschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument. Het bovenstaande brengt mee dat er geen aanleiding is om te oordelen dat de tussenpersoon is gehouden om provisie die hij heeft ontvangen aan de consument te vergoeden.” – Uitspraak GC 2021-0357

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...