Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad.

Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten gemaakt om de kruipruimte te laten reinigen en het riool te laten herstellen. De dekking is door de gevolmachtigde (VCN) afgewezen. De consument heeft zowel tegen de gevolmachtigde als de tussenpersoon (NBG) een klacht ingediend. Hij klaagt erover dat de tussenpersoon is tekortgeschoten in zijn zorgplicht door zich er onvoldoende voor in te zetten dat de schade, althans een deel daarvan, zou worden vergoed. De consument wil daarom dat de tussenpersoon de provisie die hij heeft ontvangen aan hem vergoedt.

De Geschillencommissie is het met de consument “eens dat de beantwoording van de brief van 30 april 2020 lang heeft geduurd maar het behoort niet tot de taken van een assurantietussenpersoon om namens de klant, als diens vertegenwoordiger, te bewerkstelligen dat de verzekeraar, of zoals in dit geval de gevolmachtigde, dekking verleent. Het beoordelen van de dekking en het innemen van een dekkingsstandpunt ligt in het domein van de verzekeraar, of de gevolmachtigde die namens de verzekeraar optreedt. Het kan de tussenpersoon niet worden aangerekend als de verzekeraar het afwijzend dekkingsstandpunt handhaaft.

“Het voorgaande betekent dat de tussenpersoon geen zorgplichtschending kan worden verweten. De consument heeft nog naar voren gebracht de omstandigheid dat de tussenpersoon en de gevolmachtigde onderdeel uitmaken van dezelfde groep (Veldsink) en dat de tussenpersoon dus niet onafhankelijk is. Van een niet onafhankelijk optreden van de tussenpersoon is naar het oordeel van de commissie niet gebleken nu in 3.1 is vastgesteld dat de tussenpersoon niet tekort is geschoten in de naleving van zijn zorgplicht jegens de consument. Het bovenstaande brengt mee dat er geen aanleiding is om te oordelen dat de tussenpersoon is gehouden om provisie die hij heeft ontvangen aan de consument te vergoeden.” – Uitspraak GC 2021-0357

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...