Digitaal ecosysteem

Peter Mols 2019 sivi

“Digitale datakoppelingen versterken het klantvertrouwen in de keten. Door handmatige werkzaamheden uit te bannen bevestig je niet alleen dit vertrouwen, je bespaart jezelf als adviseur ook veel tijd, en levert uiteindelijk een hogere kwaliteit van dienstverlening aan de klant”, aldus Peter Mols, directeur SIVI.

...

Waartoe is SIVI op aarde?

SIVI is een onafhankelijk kenniscentrum voor digitale dienstverlening in de gehele verzekeringsbedrijfstak. Wij zien het als onze missie om alle ketenpartijen te inspireren samen stappen te zetten naar een nieuw digitaal ecosysteem; een systeem dat kosten verlaagt en tegelijkertijd waarde toevoegt, voor verzekeraars, voor serviceproviders, voor intermediairs, voor hun dienstverleners, én voor klanten. Daarom ontwikkelen wij in opdracht van de hele sector digitale standaarden, analyseren wij trends en de impact van nieuwe technologieën op de keten. En al die kennis deelt SIVI proactief via meerdere nieuwsbrieven, events en andere kanalen.

Waarom gelooft SIVI in de meerwaarde van persoonlijk o nafhankelijk advies?

Wij geloven daarin omdat klanten er in geloven. Niet bij alle verzekeringsvragen natuurlijk. Maar het is evident dat persoonlijk en onafhankelijk advies onmisbaar is bij meer complexe financiele producten. En dat zulk advies draait om vertrouwen tussen de adviseur en de klant.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Zoals gezegd, bij persoonlijke advisering draait alles om vertrouwen. Vertrouwen dat aanzienlijk kan groeien doordat de adviseur beschikt over adequate digitale middelen om het totaalbeeld van de klant te kunnen overzien. Bijvoorbeeld autonome systemen (Kunstmatige Intelligentie) waarmee sneller een relevant financieel stappenplan kan worden geadviseerd. Zodat veel meer tijd, energie en aandacht kan worden besteed aan het contact met de klant. Dat betekent dus winst in tijd én kwaliteit.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

SIVI verzorgt samen met het Verbond van Verzekeraars, de NVGA en diverse softwareleveranciers in 2019 een belangrijke bijdrage aan het Programma Datakwaliteit Volmachten. Dat doen wij volgens de lijnen van ons eerder vervaardigde plan voor een uniform ingerichte volmachtketen.

In 2019 migreert de hele sector van Digitaal Paspoort naar eHerkenning. SIVI regisseert in deze transitie de route, het uitrolplan en de communicatie naar alle sectorpartijen. SIVI zal in 2019 de ondersteuning van provinciale portefeuilles intensiveren. Tot slot werken wij dit jaar aan updates van onze SIVIstandaarden naar nog meer efficiency in registratie en uitwisseling van gegevens. De AFD (All Finance Datacatalogus) wordt gemoderniseerd naar AFD 2.0, het SIVI API Raamwerk zorgt voor moderne operaties binnen de keten, en nieuwe online tooling gaat ketenpartijen en softwareleveranciers nog beter ondersteunen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Sneller, slimmer, efficiënter

Sneller, slimmer, efficiënter

“Met MeetingpointAdvies heeft TJIP een platform dat de concurrentiepositie van financieel adviseurs versterkt doordat zij sneller, slimmer en efficiënter...

Connecten van financiele data

Connecten van financiele data

“Wij geloven in een Connected Finance platform, dat de regie teruggeeft aan de consument door verbindingen te leggen tussen mensen, platformen en data”,...

Optimale taakverdeling

Optimale taakverdeling

Met Verne komen nieuwe commerciële mogelijkheden binnen bereik van tussenpersonen en volmachten, die vroeger exclusief door verzekeraars werden bediend. Aldus...

Efficiency in de keten

Efficiency in de keten

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering...

Mens en technologie verbinden

Mens en technologie verbinden

“Blijf op maat gemaakte persoonlijke adviezen gegeven, waarbij het leren kennen van de klant erg belangrijk is om het juiste advies te kunnen geven.”...

De beste klantervaring

De beste klantervaring

“Wij geloven er sterk in, dat het hypotheekproces door gebruik van automatisering sneller en beter kan. Waardoor de consument en intermediair eerder duidelijkheid...

App voor adviseurs

App voor adviseurs

“In 2019 zullen we onze app voor adviseurs introduceren. Deze app geeft adviseurs beter en sneller inzicht in de voortgang van een dossier”, aldus...

SIVI: nieuwe verzuimstandaarden

SIVI: nieuwe verzuimstandaarden

SIVI heeft de essentiële informatie voor verzuimprocessen vastgelegd in twee nieuwe verzuimstandaarden, die alle ketenpartijen in staat stellen te voldoen aan...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

SIVI ontwikkelt AFD Certificeringstool

SIVI ontwikkelt AFD Certificeringstool

Nu de All Finance Datacatagolus (AFD) Standaard steeds intensiever wordt toegepast bij gegevensuitwisseling in de financiële sector, heeft SIVI de AFD Certificeringstool...