Digitaal ecosysteem

Peter Mols 2019 sivi

“Digitale datakoppelingen versterken het klantvertrouwen in de keten. Door handmatige werkzaamheden uit te bannen bevestig je niet alleen dit vertrouwen, je bespaart jezelf als adviseur ook veel tijd, en levert uiteindelijk een hogere kwaliteit van dienstverlening aan de klant”, aldus Peter Mols, directeur SIVI.

...

Waartoe is SIVI op aarde?

SIVI is een onafhankelijk kenniscentrum voor digitale dienstverlening in de gehele verzekeringsbedrijfstak. Wij zien het als onze missie om alle ketenpartijen te inspireren samen stappen te zetten naar een nieuw digitaal ecosysteem; een systeem dat kosten verlaagt en tegelijkertijd waarde toevoegt, voor verzekeraars, voor serviceproviders, voor intermediairs, voor hun dienstverleners, én voor klanten. Daarom ontwikkelen wij in opdracht van de hele sector digitale standaarden, analyseren wij trends en de impact van nieuwe technologieën op de keten. En al die kennis deelt SIVI proactief via meerdere nieuwsbrieven, events en andere kanalen.

Waarom gelooft SIVI in de meerwaarde van persoonlijk o nafhankelijk advies?

Wij geloven daarin omdat klanten er in geloven. Niet bij alle verzekeringsvragen natuurlijk. Maar het is evident dat persoonlijk en onafhankelijk advies onmisbaar is bij meer complexe financiele producten. En dat zulk advies draait om vertrouwen tussen de adviseur en de klant.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Zoals gezegd, bij persoonlijke advisering draait alles om vertrouwen. Vertrouwen dat aanzienlijk kan groeien doordat de adviseur beschikt over adequate digitale middelen om het totaalbeeld van de klant te kunnen overzien. Bijvoorbeeld autonome systemen (Kunstmatige Intelligentie) waarmee sneller een relevant financieel stappenplan kan worden geadviseerd. Zodat veel meer tijd, energie en aandacht kan worden besteed aan het contact met de klant. Dat betekent dus winst in tijd én kwaliteit.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

SIVI verzorgt samen met het Verbond van Verzekeraars, de NVGA en diverse softwareleveranciers in 2019 een belangrijke bijdrage aan het Programma Datakwaliteit Volmachten. Dat doen wij volgens de lijnen van ons eerder vervaardigde plan voor een uniform ingerichte volmachtketen.

In 2019 migreert de hele sector van Digitaal Paspoort naar eHerkenning. SIVI regisseert in deze transitie de route, het uitrolplan en de communicatie naar alle sectorpartijen. SIVI zal in 2019 de ondersteuning van provinciale portefeuilles intensiveren. Tot slot werken wij dit jaar aan updates van onze SIVIstandaarden naar nog meer efficiency in registratie en uitwisseling van gegevens. De AFD (All Finance Datacatalogus) wordt gemoderniseerd naar AFD 2.0, het SIVI API Raamwerk zorgt voor moderne operaties binnen de keten, en nieuwe online tooling gaat ketenpartijen en softwareleveranciers nog beter ondersteunen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Grip op uw geld

Grip op uw geld

Euroface is bekend van de Finixsoftware. Sinds kort timmert het bedrijf echter ook volop aan de weg met Finsave, een applicatie die de consument makkelijk laat...

Volledig klantbeeld

Volledig klantbeeld

Zorg voor een volledig klantbeeld door alle informatiestromen centraal op te slaan. Dit is één van de praktijktips van André van Nieuwenhuijzen,...

Generiek en onafhankelijk

Generiek en onafhankelijk

“Wij nemen het stukje techniek voor onze rekening (the science) en geven de adviseur zo meer ruimte om zijn toegevoegde waarde op interpersoonlijk vlak te...

Complimenten ontvangen

Complimenten ontvangen

“Goede automatisering zorgt ervoor dat jij en je team kunnen excelleren. Slechte automatisering zorgt ervoor dat je out of business raakt”, aldus Joost...

Financiële data verbinden

Financiële data verbinden

“De financiële sector is doorlopend in beweging. Ook IT-ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden. De financieel adviseur moet mee in de veranderingen...

Wacht niet af

Wacht niet af

“Wacht niet af. Er komen regels over wat onafhankelijk advies is. Belangrijker is dat een klant blij wordt van een duidelijke en objectieve onderbouwing...

Pro-actief klantenbeheer

Pro-actief klantenbeheer

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk...

Digitale autonomie

Digitale autonomie

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering...

Écht persoonlijk advies

Écht persoonlijk advies

“Wij geloven in de kracht van écht persoonlijk advies. Een consument is alleen echt geholpen met persoonlijk advies inspelend op zijn/ haar klantvraag”,...

Slimme data-oplossingen

Slimme data-oplossingen

Met de slimme data-oplossingen Lckr en Historisch databeheer van Ordina kunnen adviseurs een beter en vollediger advies geven. Lckr Met Lckr heeft uw klant...