Finis coronat opus

Enno Wiertsema 2018 NIEUW

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP 03-2019) De kroon op het werk komt aan het eind van de rit. Diezelfde instelling zie ik bij adviseurs die aan de slag gaan met actief klantbeheer: dat gaat - zeker in het begin - niet van een leien dakje. Maar uiteindelijk vinden we een modus die wél werkt en waarvoor klanten wél bereid zijn om te betalen.

Finis coronat opus, luidt een Latijns spreekwoord. Letterlijk: het einde kroont het werk. Vrij vertaald: als het eindresultaat goed is, is al het werk, tegenslag en gedoe dat daaraan voorafging de moeite dubbel en dwars waard geweest. Iets wat ik altijd voor ogen houd als we als adviessector voor de zoveelste keer moeten vertellen waarom de klant gebaat is bij en toegang moet hebben tot onafhankelijk advies. Of als we moeten uitleggen waarom het huidige vakbekwaamheidsstelsel met z’n driejaarlijkse herexamens niet echt motiveert. Maar ook als we het hebben over hoe invulling geven aan actief klantbeheer, wat daarvoor nodig is en hoe we de klant ervoor warm kunnen laten lopen.

Aan dat laatste onderwerp - actief klantbeheer - wijdden we als Adfiz dit voorjaar ons Particulier Platform. Uit de discussies die tijdens dit evenement ontstonden, bleek maar eens weer dat veel klanten nog steeds grote moeite hebben met het idee te moeten betalen voor nazorg; kosten die vóór het provisieverbod immers zaten verdisconteerd in de premie. Dat er aan die werkzaamheden nu een zichtbaar prijskaartje hangt, zijn ze nog steeds niet gewend. Vooral ook omdat de conclusie van zo’n nazorgtraject kan zijn dat de oplossingen nog steeds passend zijn en er daardoor geen verandering nodig is. Dat maakt het voor adviseurs (enkele uitzonderingen daar gelaten) moeilijk om er een gedragen en stabiel verdienmodel aan te verbinden. Dat is overigens niets nieuws en werd ook bevestigd in het onderzoeksrapport naar de evaluatie van het provisieverbod. Zou dat de reden zijn waarom verzekeraars voor deze werkzaamheden geen extra kosten in rekening brengen en nazorg uit de premie bekostigen?

Blijven innoveren

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet voor een terugkeer naar provisie op complexe producten. Het is goed dat de zweem van verdenkingen die kleefden aan het provisiesysteem voor degelijke producten nu van de baan zijn. Maar er zaten ook echt wel goede kanten aan; het was niet louter kommer en kwel. Wordt het daarom - zes jaar na dato - niet eens tijd om samen na te denken over een goede, werkbare, betaalbare en moderne manier van nazorg bieden? En te blijven innoveren en vernieuwende concepten uitproberen. Zonder vooraf al te veel randvoorwaarden te definiëren, behalve dan dat het recht moet doen aan de wensen, gevoelens en werkelijke behoefte van de klant en dat het leidt tot een gelijk speelveld voor álle partijen?

‘Nadenken over een werkbare en moderne manier van nazorg’

Onmogelijkheden

Ik hoor graag tegen welke praktische, juridische en andere onmogelijkheden adviseurs aanlopen, zodat ik daarover in gesprek kan gaan met regelgevers en toezichthouders. Want ik blijf me hard maken voor een gezonde, toegankelijke adviessector die immers in de volle breedte van grote waarde is voor de klant. Als dat betekent dat ik onderweg af en toe moedeloos wordt van het steeds herhalen van onze boodschap, flink onderuitga of nu en dan bakzeil moet halen, dan is dat maar zo. Zoals ik aan het begin al schreef: finis coronat opus.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...