Floater niet gelezen, schade voor consument

section1_page54_article30_1.jpg

Schade

-Een consument sluit bij een direct writer een verzekering voor zijn nieuwe auto met een waarde van ruim 75.000 euro. Deze auto wordt vervolgens gestolen. De verzekeraar weigert uitkering omdat niet is voldaan aan de vereiste aanwezigheid van een alarmsysteem. In de verzekeringsvoorwaarden is aangegeven dat de auto minimaal een alarmsysteem én een voertuigvolgsysteem moet hebben. Hierbij geven de polisvoorwaarden zes variaties die zijn toegestaan. De auto heeft wel een -door de fabriek ingebouwd-alarmsysteem, maar geen voertuigvolgsysteem.

De consument meent dat deze extra eis van een voertuigvolgsysteem niet duidelijk met hem is gecommuniceerd. De verzekeraar geeft aan deze eis bij het afsluiten van de verzekering juist extra onder de aandacht van consument te hebben gebracht. Niet via een pop-up maar via een ‘floater’, een nieuw frame dat over de tekst valt. Een dergelijke floater ziet eruit als een pop-up, maar kan niet door een pop-up-killer vanuit de computer van de consument worden geblokkeerd.

De commissie wijst de klacht van de consument af met onder meer de volgende argumenten. Op consumenten rust de plicht om het verstrekte polisblad te lezen. In de polisvoorwaarden staat aangegeven dat er zowel een alarmsysteem als een voertuigvolgsysteem aanwezig moet zijn. De verzekeraar heeft voldoende aangetoond dat door de inzet van een floater de consument tijdens het online afsluiten van de verzekeringsovereenkomst had kunnen weten dat een voertuigvolgsysteem vereist was.. De schade komt dan ook voor rekening van de consument - Uitspraak 2017-570

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...