Floater niet gelezen, schade voor consument

section1_page54_article30_1.jpg

Schade

-Een consument sluit bij een direct writer een verzekering voor zijn nieuwe auto met een waarde van ruim 75.000 euro. Deze auto wordt vervolgens gestolen. De verzekeraar weigert uitkering omdat niet is voldaan aan de vereiste aanwezigheid van een alarmsysteem. In de verzekeringsvoorwaarden is aangegeven dat de auto minimaal een alarmsysteem én een voertuigvolgsysteem moet hebben. Hierbij geven de polisvoorwaarden zes variaties die zijn toegestaan. De auto heeft wel een -door de fabriek ingebouwd-alarmsysteem, maar geen voertuigvolgsysteem.

De consument meent dat deze extra eis van een voertuigvolgsysteem niet duidelijk met hem is gecommuniceerd. De verzekeraar geeft aan deze eis bij het afsluiten van de verzekering juist extra onder de aandacht van consument te hebben gebracht. Niet via een pop-up maar via een ‘floater’, een nieuw frame dat over de tekst valt. Een dergelijke floater ziet eruit als een pop-up, maar kan niet door een pop-up-killer vanuit de computer van de consument worden geblokkeerd.

De commissie wijst de klacht van de consument af met onder meer de volgende argumenten. Op consumenten rust de plicht om het verstrekte polisblad te lezen. In de polisvoorwaarden staat aangegeven dat er zowel een alarmsysteem als een voertuigvolgsysteem aanwezig moet zijn. De verzekeraar heeft voldoende aangetoond dat door de inzet van een floater de consument tijdens het online afsluiten van de verzekeringsovereenkomst had kunnen weten dat een voertuigvolgsysteem vereist was.. De schade komt dan ook voor rekening van de consument - Uitspraak 2017-570

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...