Floater niet gelezen, schade voor consument

section1_page54_article30_1.jpg

Schade

-Een consument sluit bij een direct writer een verzekering voor zijn nieuwe auto met een waarde van ruim 75.000 euro. Deze auto wordt vervolgens gestolen. De verzekeraar weigert uitkering omdat niet is voldaan aan de vereiste aanwezigheid van een alarmsysteem. In de verzekeringsvoorwaarden is aangegeven dat de auto minimaal een alarmsysteem én een voertuigvolgsysteem moet hebben. Hierbij geven de polisvoorwaarden zes variaties die zijn toegestaan. De auto heeft wel een -door de fabriek ingebouwd-alarmsysteem, maar geen voertuigvolgsysteem.

De consument meent dat deze extra eis van een voertuigvolgsysteem niet duidelijk met hem is gecommuniceerd. De verzekeraar geeft aan deze eis bij het afsluiten van de verzekering juist extra onder de aandacht van consument te hebben gebracht. Niet via een pop-up maar via een ‘floater’, een nieuw frame dat over de tekst valt. Een dergelijke floater ziet eruit als een pop-up, maar kan niet door een pop-up-killer vanuit de computer van de consument worden geblokkeerd.

De commissie wijst de klacht van de consument af met onder meer de volgende argumenten. Op consumenten rust de plicht om het verstrekte polisblad te lezen. In de polisvoorwaarden staat aangegeven dat er zowel een alarmsysteem als een voertuigvolgsysteem aanwezig moet zijn. De verzekeraar heeft voldoende aangetoond dat door de inzet van een floater de consument tijdens het online afsluiten van de verzekeringsovereenkomst had kunnen weten dat een voertuigvolgsysteem vereist was.. De schade komt dan ook voor rekening van de consument - Uitspraak 2017-570

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...