In de wereld van likes, shares en retweets

Karin van Geelen 2020

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan?

In de anderhalvemetersamenleving zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten voorlopig even van de baan. Hoe onderhoudt u vanuit kantoor of thuiswerkplek de contacten met klanten, relaties en de rest van de wereld? Sociale media kunnen zeker nu een belangrijke rol spelen in klantcontact, kennisdeling en profilering. Als u toch al werk wilde maken van LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook, dan is dit een mooie gelegenheid.

Als het goed is, heeft u nagedacht over het doel van uw activiteiten op sociale media. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouwen aan naamsbekendheid, een extra kanaal inzetten voor klantenservice, laten zien dat u actief en deskundig bent of uw bedrijf en portefeuille een podium geven. De realiteit zal zijn dat uw aanwezigheid op sociale media meerdere doelen dient. Toch is het belangrijk om gefocust te blijven op wat u voor ogen heeft. Voor u het weet, bent u de hele dag met iedereen aan het discussiëren en reageert u op elke post, tweet en reactie.

Het 3b-model

Laten we ervan uitgaan dat uw professionele doel is om u te profileren als verzekeringsdeskundige voor particulieren en kleine zelfstandigen en dat u daarmee ook uw naamsbekendheid wilt vergroten. Een beproefd model om uw strategie daarin te bepalen is, net als voor uw reguliere marketing- en communicatieactiviteiten, gebaseerd op de drie B’s: behoefte, belofte, bewijs. Waar ligt op dit moment de behoefte van uw doelgroep? Zijn ze op zoek naar extra (inkomens)zekerheid of juist naar mogelijkheden om op kosten te besparen? Met welke belofte kunt u die behoefte invullen? En wat is het bewijs dat u doet wat u belooft en daar goed in bent? Heeft u tevreden klanten die iets posten over hun positieve ervaringen of de goede resultaten dankzij uw advies? Kunt u een case laten zien waaruit blijkt dat een klant door een update van zijn verzekeringen nu minder premie betaalt?

Het is verstandig om in dit 3B-model ook alvast na te denken over de thema’s die u wilt bespreken en de frequentie waarmee u dit doet.

Fatsoensgrenzen

Behalve de geplande activiteiten, is er ook zoiets als aanwezig zijn op sociale media. U kunt snel vragen beantwoorden, uw mening geven over actuele (financiële) onderwerpen en zo laten zien dat u een betrokken deskundige bent. Houd er rekening mee dat in principe iedereen kan meelezen met wat u post, tweet of liket. Een vriend die in de diplomatenwereld werkt, gaf me ooit een simpel maar doeltreffend advies. “Als je over iemand anders praat, doe dan net of diegene erbij staat. Daarmee voorkom je excuses en smoesjes achteraf of een verstoorde relatie.” Die houding is handig voor uitingen op sociale media. Wees bewust dat klanten, collega’s en uw vrienden meelezen.

De volgende keer ga ik in op de specifieke sociale media en welke kanalen waarvoor het meest geschikt zijn. Intussen nodig ik u van harte uit om uw uitdagingen of successen met mij te delen. Ik ontmoet u - voorlopig vooral even online - graag!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...