In de wereld van likes, shares en retweets

Karin van Geelen 2020

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan?

In de anderhalvemetersamenleving zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten voorlopig even van de baan. Hoe onderhoudt u vanuit kantoor of thuiswerkplek de contacten met klanten, relaties en de rest van de wereld? Sociale media kunnen zeker nu een belangrijke rol spelen in klantcontact, kennisdeling en profilering. Als u toch al werk wilde maken van LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook, dan is dit een mooie gelegenheid.

Als het goed is, heeft u nagedacht over het doel van uw activiteiten op sociale media. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouwen aan naamsbekendheid, een extra kanaal inzetten voor klantenservice, laten zien dat u actief en deskundig bent of uw bedrijf en portefeuille een podium geven. De realiteit zal zijn dat uw aanwezigheid op sociale media meerdere doelen dient. Toch is het belangrijk om gefocust te blijven op wat u voor ogen heeft. Voor u het weet, bent u de hele dag met iedereen aan het discussiëren en reageert u op elke post, tweet en reactie.

Het 3b-model

Laten we ervan uitgaan dat uw professionele doel is om u te profileren als verzekeringsdeskundige voor particulieren en kleine zelfstandigen en dat u daarmee ook uw naamsbekendheid wilt vergroten. Een beproefd model om uw strategie daarin te bepalen is, net als voor uw reguliere marketing- en communicatieactiviteiten, gebaseerd op de drie B’s: behoefte, belofte, bewijs. Waar ligt op dit moment de behoefte van uw doelgroep? Zijn ze op zoek naar extra (inkomens)zekerheid of juist naar mogelijkheden om op kosten te besparen? Met welke belofte kunt u die behoefte invullen? En wat is het bewijs dat u doet wat u belooft en daar goed in bent? Heeft u tevreden klanten die iets posten over hun positieve ervaringen of de goede resultaten dankzij uw advies? Kunt u een case laten zien waaruit blijkt dat een klant door een update van zijn verzekeringen nu minder premie betaalt?

Het is verstandig om in dit 3B-model ook alvast na te denken over de thema’s die u wilt bespreken en de frequentie waarmee u dit doet.

Fatsoensgrenzen

Behalve de geplande activiteiten, is er ook zoiets als aanwezig zijn op sociale media. U kunt snel vragen beantwoorden, uw mening geven over actuele (financiële) onderwerpen en zo laten zien dat u een betrokken deskundige bent. Houd er rekening mee dat in principe iedereen kan meelezen met wat u post, tweet of liket. Een vriend die in de diplomatenwereld werkt, gaf me ooit een simpel maar doeltreffend advies. “Als je over iemand anders praat, doe dan net of diegene erbij staat. Daarmee voorkom je excuses en smoesjes achteraf of een verstoorde relatie.” Die houding is handig voor uitingen op sociale media. Wees bewust dat klanten, collega’s en uw vrienden meelezen.

De volgende keer ga ik in op de specifieke sociale media en welke kanalen waarvoor het meest geschikt zijn. Intussen nodig ik u van harte uit om uw uitdagingen of successen met mij te delen. Ik ontmoet u - voorlopig vooral even online - graag!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...