In de wereld van likes, shares en retweets

Karin van Geelen 2020

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan?

In de anderhalvemetersamenleving zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten voorlopig even van de baan. Hoe onderhoudt u vanuit kantoor of thuiswerkplek de contacten met klanten, relaties en de rest van de wereld? Sociale media kunnen zeker nu een belangrijke rol spelen in klantcontact, kennisdeling en profilering. Als u toch al werk wilde maken van LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook, dan is dit een mooie gelegenheid.

Als het goed is, heeft u nagedacht over het doel van uw activiteiten op sociale media. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouwen aan naamsbekendheid, een extra kanaal inzetten voor klantenservice, laten zien dat u actief en deskundig bent of uw bedrijf en portefeuille een podium geven. De realiteit zal zijn dat uw aanwezigheid op sociale media meerdere doelen dient. Toch is het belangrijk om gefocust te blijven op wat u voor ogen heeft. Voor u het weet, bent u de hele dag met iedereen aan het discussiëren en reageert u op elke post, tweet en reactie.

Het 3b-model

Laten we ervan uitgaan dat uw professionele doel is om u te profileren als verzekeringsdeskundige voor particulieren en kleine zelfstandigen en dat u daarmee ook uw naamsbekendheid wilt vergroten. Een beproefd model om uw strategie daarin te bepalen is, net als voor uw reguliere marketing- en communicatieactiviteiten, gebaseerd op de drie B’s: behoefte, belofte, bewijs. Waar ligt op dit moment de behoefte van uw doelgroep? Zijn ze op zoek naar extra (inkomens)zekerheid of juist naar mogelijkheden om op kosten te besparen? Met welke belofte kunt u die behoefte invullen? En wat is het bewijs dat u doet wat u belooft en daar goed in bent? Heeft u tevreden klanten die iets posten over hun positieve ervaringen of de goede resultaten dankzij uw advies? Kunt u een case laten zien waaruit blijkt dat een klant door een update van zijn verzekeringen nu minder premie betaalt?

Het is verstandig om in dit 3B-model ook alvast na te denken over de thema’s die u wilt bespreken en de frequentie waarmee u dit doet.

Fatsoensgrenzen

Behalve de geplande activiteiten, is er ook zoiets als aanwezig zijn op sociale media. U kunt snel vragen beantwoorden, uw mening geven over actuele (financiële) onderwerpen en zo laten zien dat u een betrokken deskundige bent. Houd er rekening mee dat in principe iedereen kan meelezen met wat u post, tweet of liket. Een vriend die in de diplomatenwereld werkt, gaf me ooit een simpel maar doeltreffend advies. “Als je over iemand anders praat, doe dan net of diegene erbij staat. Daarmee voorkom je excuses en smoesjes achteraf of een verstoorde relatie.” Die houding is handig voor uitingen op sociale media. Wees bewust dat klanten, collega’s en uw vrienden meelezen.

De volgende keer ga ik in op de specifieke sociale media en welke kanalen waarvoor het meest geschikt zijn. Intussen nodig ik u van harte uit om uw uitdagingen of successen met mij te delen. Ik ontmoet u - voorlopig vooral even online - graag!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...