In de wereld van likes, shares en retweets

Karin van Geelen 2020

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan?

In de anderhalvemetersamenleving zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten voorlopig even van de baan. Hoe onderhoudt u vanuit kantoor of thuiswerkplek de contacten met klanten, relaties en de rest van de wereld? Sociale media kunnen zeker nu een belangrijke rol spelen in klantcontact, kennisdeling en profilering. Als u toch al werk wilde maken van LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook, dan is dit een mooie gelegenheid.

Als het goed is, heeft u nagedacht over het doel van uw activiteiten op sociale media. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouwen aan naamsbekendheid, een extra kanaal inzetten voor klantenservice, laten zien dat u actief en deskundig bent of uw bedrijf en portefeuille een podium geven. De realiteit zal zijn dat uw aanwezigheid op sociale media meerdere doelen dient. Toch is het belangrijk om gefocust te blijven op wat u voor ogen heeft. Voor u het weet, bent u de hele dag met iedereen aan het discussiëren en reageert u op elke post, tweet en reactie.

Het 3b-model

Laten we ervan uitgaan dat uw professionele doel is om u te profileren als verzekeringsdeskundige voor particulieren en kleine zelfstandigen en dat u daarmee ook uw naamsbekendheid wilt vergroten. Een beproefd model om uw strategie daarin te bepalen is, net als voor uw reguliere marketing- en communicatieactiviteiten, gebaseerd op de drie B’s: behoefte, belofte, bewijs. Waar ligt op dit moment de behoefte van uw doelgroep? Zijn ze op zoek naar extra (inkomens)zekerheid of juist naar mogelijkheden om op kosten te besparen? Met welke belofte kunt u die behoefte invullen? En wat is het bewijs dat u doet wat u belooft en daar goed in bent? Heeft u tevreden klanten die iets posten over hun positieve ervaringen of de goede resultaten dankzij uw advies? Kunt u een case laten zien waaruit blijkt dat een klant door een update van zijn verzekeringen nu minder premie betaalt?

Het is verstandig om in dit 3B-model ook alvast na te denken over de thema’s die u wilt bespreken en de frequentie waarmee u dit doet.

Fatsoensgrenzen

Behalve de geplande activiteiten, is er ook zoiets als aanwezig zijn op sociale media. U kunt snel vragen beantwoorden, uw mening geven over actuele (financiële) onderwerpen en zo laten zien dat u een betrokken deskundige bent. Houd er rekening mee dat in principe iedereen kan meelezen met wat u post, tweet of liket. Een vriend die in de diplomatenwereld werkt, gaf me ooit een simpel maar doeltreffend advies. “Als je over iemand anders praat, doe dan net of diegene erbij staat. Daarmee voorkom je excuses en smoesjes achteraf of een verstoorde relatie.” Die houding is handig voor uitingen op sociale media. Wees bewust dat klanten, collega’s en uw vrienden meelezen.

De volgende keer ga ik in op de specifieke sociale media en welke kanalen waarvoor het meest geschikt zijn. Intussen nodig ik u van harte uit om uw uitdagingen of successen met mij te delen. Ik ontmoet u - voorlopig vooral even online - graag!

Reactie toevoegen

 
Meer over
AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...