Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid?

Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende doel anders te zijn. De keuzes van ieder mens worden beïnvloed door de ervaringen uit het verleden, hun angsten en verlangens. Het is de kunst om deze zaken te achterhalen, zodat je de daadwerkelijke behoeften van de klant helder krijgt. Voorheen dachten we meer vanuit producten, nu meer vanuit deze behoeften. Dat betekent dus ook dat je soms geen product sluit omwille van de klant. We hebben daarom ons businessmodel voor de zakelijke markt aangepast, we worden niet meer beloond per product. Dit blijven we ontwikkelen en in de nabije toekomst zal dit ook voor de particuliere markt gebeuren.

2. Noem twee voorbeelden uit uw adviespraktijk waar u trots op bent?

Beetje een dooddoener, maar ik ben iedere dag trots op wat we neerzetten met Vivendi. We hebben een klein gedreven team dat intrinsiek gemotiveerd is cliënten te helpen, te ontzorgen. Ontzorgen is een veelbesproken term, maar het ook daadwerkelijk doen, is een tweede. Die intrinsieke motivatie is het belangrijkste, dan blijf je jezelf als bedrijf ontwikkelen. Wat ons team mooi maakt, is dat we verschillende karakters hebben waarbij de talenten van iedereen benut worden.

3. In hoeverre is digitalisering essentieel om klantgerichter te werken?

Onze branche is wat dat betreft behoorlijk ouderwets. De laatste jaren zie je steeds meer initiatieven naar voren komen, zoals een app voor advieskantoren. Wij hebben deze app al een tijdje. Sommige klanten gebruiken deze liever niet, anderen heel graag. Het gaat erom dat je met de klant communiceert via het kanaal waar hij zich het prettigst bij voelt. Het overgrote deel van onze cliënten vind de digitale ontwikkeling heel prettig. Zo communiceren we veel via Whatsapp en men kan bij ons terecht voor advies via een webcamtool. Hiermee kunnen we schermdelen en beide documenten in een veilige omgeving uploaden en ondertekenen.

‘Soft skills veel vaker op nummer 1 zetten’

4. Wat is een inspirerend voorbeeld als het gaat om klantgerichtheid?

We zijn laatst met een groep collega-kantoren uit het land op bedrijfsbezoek geweest bij Coolblue. Een heel inspirerende onderneming, hun missie: ‘alles voor een glimlach’. Het gaat in dit bedrijf dus niet zozeer om de vaardigheden die we vaak terug zien in vacatures, zoals kennis en ervaring, maar veel meer over de soft skills. Ben je in staat om de behoefte van de klant aan te voelen en daarop de anticiperen? Ik hoorde een voorbeeld van een bezorger die slingers zag hangen in een woning, er bleek een kindje jarig te zijn. Hij toverde zo een mooie ballon uit zijn bezorgauto voor het kind, zowel moeder als kind waren blij verrast. Hoe leuk en simpel kan het zijn, daar word je toch blij van. Een mooi voorbeeld van een collega-ondernemer bij wie klantgericht, of liever gezegd mensgericht, de kern is: Renee Lagerwaard van AdviesNet Noord-Nederland. Een erg inspirerende ondernemer voor mij. Hij werkt dagelijks aan zijn bedrijf om deze kernwaarde te verwezenlijken.

5. Wat wenst u verzekeraars en intermediairs toe als het gaat om klantgerichtheid en waarom?

Ik zou veel meer willen zien dat men de soft skills van medewerkers op nummer 1 zet. Kennis kun je leren en ervaring moet je toch op doen. maar die normen en waarden, die natuurlijke drive van mensen om de ander echt verder te helpen, kun je niet aanleren. Daarnaast wens ik iedereen de moed om de digitalisering, die toch niet tegen te houden is, te omarmen en de kansen te zien in plaats van uit angst deze ontwikkelingen te ontwijken.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Wat nou als…

Wat nou als…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...