Vijf vragen aan Kathy Reinerie

Kathy Reinerie

Vijf vragen aan inntermediair Katy Reinerie

1. Wat verstaat u onder klantgerichtheid?

Vaak komt een klant met een specifieke vraag binnen, maar blijkt het achterliggende doel anders te zijn. De keuzes van ieder mens worden beïnvloed door de ervaringen uit het verleden, hun angsten en verlangens. Het is de kunst om deze zaken te achterhalen, zodat je de daadwerkelijke behoeften van de klant helder krijgt. Voorheen dachten we meer vanuit producten, nu meer vanuit deze behoeften. Dat betekent dus ook dat je soms geen product sluit omwille van de klant. We hebben daarom ons businessmodel voor de zakelijke markt aangepast, we worden niet meer beloond per product. Dit blijven we ontwikkelen en in de nabije toekomst zal dit ook voor de particuliere markt gebeuren.

2. Noem twee voorbeelden uit uw adviespraktijk waar u trots op bent?

Beetje een dooddoener, maar ik ben iedere dag trots op wat we neerzetten met Vivendi. We hebben een klein gedreven team dat intrinsiek gemotiveerd is cliënten te helpen, te ontzorgen. Ontzorgen is een veelbesproken term, maar het ook daadwerkelijk doen, is een tweede. Die intrinsieke motivatie is het belangrijkste, dan blijf je jezelf als bedrijf ontwikkelen. Wat ons team mooi maakt, is dat we verschillende karakters hebben waarbij de talenten van iedereen benut worden.

3. In hoeverre is digitalisering essentieel om klantgerichter te werken?

Onze branche is wat dat betreft behoorlijk ouderwets. De laatste jaren zie je steeds meer initiatieven naar voren komen, zoals een app voor advieskantoren. Wij hebben deze app al een tijdje. Sommige klanten gebruiken deze liever niet, anderen heel graag. Het gaat erom dat je met de klant communiceert via het kanaal waar hij zich het prettigst bij voelt. Het overgrote deel van onze cliënten vind de digitale ontwikkeling heel prettig. Zo communiceren we veel via Whatsapp en men kan bij ons terecht voor advies via een webcamtool. Hiermee kunnen we schermdelen en beide documenten in een veilige omgeving uploaden en ondertekenen.

‘Soft skills veel vaker op nummer 1 zetten’

4. Wat is een inspirerend voorbeeld als het gaat om klantgerichtheid?

We zijn laatst met een groep collega-kantoren uit het land op bedrijfsbezoek geweest bij Coolblue. Een heel inspirerende onderneming, hun missie: ‘alles voor een glimlach’. Het gaat in dit bedrijf dus niet zozeer om de vaardigheden die we vaak terug zien in vacatures, zoals kennis en ervaring, maar veel meer over de soft skills. Ben je in staat om de behoefte van de klant aan te voelen en daarop de anticiperen? Ik hoorde een voorbeeld van een bezorger die slingers zag hangen in een woning, er bleek een kindje jarig te zijn. Hij toverde zo een mooie ballon uit zijn bezorgauto voor het kind, zowel moeder als kind waren blij verrast. Hoe leuk en simpel kan het zijn, daar word je toch blij van. Een mooi voorbeeld van een collega-ondernemer bij wie klantgericht, of liever gezegd mensgericht, de kern is: Renee Lagerwaard van AdviesNet Noord-Nederland. Een erg inspirerende ondernemer voor mij. Hij werkt dagelijks aan zijn bedrijf om deze kernwaarde te verwezenlijken.

5. Wat wenst u verzekeraars en intermediairs toe als het gaat om klantgerichtheid en waarom?

Ik zou veel meer willen zien dat men de soft skills van medewerkers op nummer 1 zet. Kennis kun je leren en ervaring moet je toch op doen. maar die normen en waarden, die natuurlijke drive van mensen om de ander echt verder te helpen, kun je niet aanleren. Daarnaast wens ik iedereen de moed om de digitalisering, die toch niet tegen te houden is, te omarmen en de kansen te zien in plaats van uit angst deze ontwikkelingen te ontwijken.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...