Leiding die niet naar behoren werkt is defect

Kifid kantoor

OPSTALVERZEKERING – Consument vordert vergoeding van de schade aan zijn voor- en achtertuin als gevolg van een kapotte afvoerleiding. De schade is veroorzaakt door het water dat uit de leiding is gestroomd en door de werkzaamheden die nodig waren om het defect op te sporen. De verzekeraar stelt dat de oorzaak van het uitstromende water niet is gelegen in een defecte leiding, maar in een verstopte leiding en dat de verzekering daar geen dekking voor biedt. Bovendien is de schade volgens de verzekeraar veroorzaakt door de werkzaamheden van het rioleringsbedrijf en dergelijke schade is van dekking uitgesloten. De Geschillencommissie oordeelt dat schade aan de voor- en achtertuin als gevolg van de opsporingswerkzaamheden op basis van de voorwaarden inderdaad niet gedekt is. De waterschade aan de achtertuin is wel gedekt omdat de lezing van de consument dat een leiding die niet naar behoren werkt een defecte leiding is, een redelijke uitleg is.

In de Van Dale wordt defect gedefinieerd als ‘beschadigd, stuk; niet in orde’. Gelet op die definitie vindt de commissie “de lezing van de consument dat de leiding defect is omdat hij niet naar behoren functioneert, een redelijke lezing. Op grond van de contra proferentem-regel ex art. 6:238 lid 2 2e zin Burgerlijk Wetboek volgt de commissie de uitleg van de consument dat onder defecte leiding ook wordt verstaan een verstopte leiding. Dit betekent dat als onvoorzien water stroomt uit de defecte leiding de schade als gevolg daarvan in principe is gedekt.” – Uitspraak GC 2021-0593

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...