Medewerker is klant

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers aan te trekken. En ook harder werken om bestaande medewerkers te behouden. Eigenlijk zoals je met klanten omgaat.

Het goede nieuws is dat alle vaardigheden al in huis zijn en alle communicatiemiddelen al een keer zijn bedacht. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voor jou (blijven) kiezen?

Het begint met de basis; de functionele kant van medewerkersbeleving. Dit gaat over arbeidsvoorwaarden, salaris, pensioen, laptop, auto en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Een basis die waarschijnlijk al lang bestaat. Maar de medewerker anno nu stelt hogere eisen, net als de klant. Salaris is bij veel assurantiekantoren bijvoorbeeld een aandachtspunt. Er ligt geen CAO die jaarlijks een inflatiecorrectie afdwingt. Het komt dus veelal aan op de onderhandelingsvaardigheden van de medewerker. Maar werkgevers zouden hier pro-actief op kunnen en misschien wel moeten handelen. Zeker nu. Je kunt het ook niet doen en dan met verbazing kijken waarom medewerkers vaak voor veel hogere salarissen bij de concurrent of een verzekeraar gaan werken. Ook opleidingen is een belangrijk aandachtspunt. Stel je alleen budget beschikbaar voor de verplichte opleidingen in de branche of geef je medewerkers de kans zichzelf verder te ontwikkelen?

Medewerker experience

Stel dat de basis gewoon goed op orde is, hoe kun je je dan onderscheiden? Wat maakt jouw bedrijf nu anders om voor te werken dan dat van de concurrent? En dat mag iets meer zijn dan de basis waarover je net hebt gelezen. Waarmee raak je (toekomstige) medewerkers in het hart? De emotionele kant van medewerkers-beleving. Heb je een opleidingsplan of academy waarmee je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling? Ga je jaarlijks een aantal dagen skiën met alle collega’s? Heb je een fantastische werkplek of een aansprekende locatie? Geef je jaarlijks een knalfeest met partners erbij? Wat is nu echt WoW bij jouw bedrijf?

Als je de basis op orde hebt en er is echt een WoW om voor jouw bedrijf te werken, dan ben je er nog niet. Net als bij klanten, willen ook medewerkers dat alles klopt. Van een coole campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken, een goed introductieprogramma, betrokkenheid bij de bedrijfsvoering en regelmatig feedback van klanten en de leidinggevende. Medewerkers anno nu willen vooral ook waarde toevoegen. Weten waarvoor ze het doen. Dit vraagt een leidinggevende stijl waarin medewerkers worden geïnspireerd en gefaciliteerd om verschil te kunnen maken. Om dit alles in kaart te brengen en vorm te geven kun je de huidige en toekomstige medewerkers journey in kaart brengen en vervolgens samen met jouw hele team gaan bedenken waar het beter en meer onderscheidend kan. Als je een energieke organisatie bent, waar medewerkers met veel plezier werken, dan heb je een onweerstaanbare aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en zullen bestaande medewerkers veel langer blijven. En tot slot iets wat we allemaal al weten: blije medewerkers betekent blije klanten. Dus aan de slag om een energieke medewerkers experience te ontwikkelen.

‘Wat is er nu echt WoW in jouw bedrijf?’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Geef medewerkers de ruimte

Geef medewerkers de ruimte

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 5) Ken jij een organisatie waar medewerkers tot 2.000 dollar mogen besteden om een probleem voor een klant op te lossen zonder...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...