Mentale voorsprong

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt hij verzekeringen een low interest product? Nee, zeker niet. Dat vond hij niet voor de brand. En na de brand vindt hij dat nog steeds niet.

Voch is de algemene beleving bij verzekeraars en adviseurs dat verzekeringen een low interest product zijn. Ik vind dat ongelooflijk. Alsof er klanten zijn die nog steeds onbezorgd op de fiets stappen wanneer ze geen verzekering zouden hebben. Dat is ondenkbaar. Verzekeringen en financiële diensten zijn geen low interest, iedereen snapt hoe belangrijk ze zijn om normaal te kunnen leven.

Ik snap waar het low interest-beeld vandaan komt. Klanten associëren verzekeringen met: gedoe om het te regelen, ingewikkeld om te begrijpen en onbetrouwbaar als het er op aan komt. Het onbetrouwbare gevoel zie ik terug in onze jaarlijkse consumentenonderzoeken. Klanten voelen zich financieel onzeker ondanks dat ze gebruik maken van adviseurs en ondanks dat ze een verzekering hebben afgesloten. Zij zijn bezorgd dat financiële risico’s toch niet goed zijn geregeld of dat er een addertje onder de kleine letters ligt verscholen. Zonde!

In goed Nederlands zijn verzekeringen en andere financiële diensten ‘enablers’. Zonder dit soort diensten kun je als ondernemer niet ondernemen en is je privéleven een stuk minder zorgeloos.

Hoe mooi wil je het hebben?

Hoe mooi wil je het als adviseur hebben? Jouw dienstverlening maakt een betekenisvol verschil in het leven van je klanten. Als je het goed doet, doet het er toe wat je doet. Dan mag je een rol spelen tijdens alle belangrijke momenten in het leven van je klanten. Bij geboorte en dood, bij trouwen en scheiden, bij het starten van een onderneming en het stoppen ervan. Allemaal momenten die kleur en diepgang geven aan het leven van je klanten - en je bent erbij als vertrouwd adviseur. Althans, als je het goed doet ...

‘Jouw dienstverlening maakt een betekenisvol verschil’

En daar wringt volgens mij de schoen. In ons consumentenonderzoek zien we dat adviseurs helemaal niet top of mind zijn wanneer het erop aankomt bij klanten. Wel als het gaat om het kopen van een verzekering, niet wanneer mensen echt hulp nodig hebben. Dan kijken consumenten eerder naar de gemeente, de werkgever, familie, vrienden of zelfs de bank. Adviseurs worden vooral gezien als productverkopers waar je na het sluiten van de deal weinig meer van hoort.

Dit klinkt alsof je de marathon met vijftien kilometer voorsprong begint en desondanks als één van de laatsten over de finish komt: je benut je voorsprong niet en legt het af tegen concurrenten die eigenlijk geen concurrent zijn. Daarmee doe je jezelf tekort. Hoe dit kan? Die ‘concurrenten’ beginnen met een mentale voorsprong.

Zij zien hun dienstverlening niet als low interest voor klanten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...