Opdracht teruggeven en toch factureren?

Kifid 2017 (deel logo)

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – In deze zaak hebben de consument en de adviseur een overeenkomst tot dienstverlening met elkaar afgesloten in verband met de omzetting van een hypotheekvorm. Gedurende het adviestraject raakt de relatie tussen adviseur en consument verstoord. De adviseur neemt hierop het initiatief om de overeenkomst tot dienstverlening te beëindigen voordat de werkzaamheden zijn afgerond. De vraag in deze zaak is of de adviseur tot deze beëindiging mag overgaan en zo ja of hij dan nog wel aanspraak kan maken op zijn overeengekomen vergoeding.

Ten aanzien van de eerste vraag oordeelt de Geschillencommissie als volgt: “Wat, tot slot, het tussentijds opzeggen van de overeenkomst betreft heeft te gelden dat Adviseur hiertoe bevoegd is mits aan die opzegging gewichtige redenen ten grondslag liggen, zie hiervoor artikel 7:408 lid 2 BW.” Omdat een groot deel van de werkzaamheden inmiddels door de adviseur was verricht maar nog niet volledig was afgerond oordeelt de commissie dat, ook al is het de adviseur die de overeenkomst tussentijds heeft beëindigd, deze toch recht heeft op een deel van het overeengekomen honorarium. – Uitspraak GC 2020 -741

Powered by NVHP

Reactie toevoegen

 
VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...

Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...